Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Welkom in de wereld die Ameland heet
BALLUM – Gemeente Ameland start een campagne die nieuwe gasten wil informeren over do’s and dont’s op het eiland. Sinds de reisbeperkingen naar het buitenland vanwege de coronapandemie hebben toeristen Ameland ontdekt, reizigers die niet bekend zijn met de Waddeneilanden en die niet weten hoe het er op een eiland aan toegaat. De slagzin van de Amelander campagne is: Welkom in onze wereld.
Ameland ziet de afgelopen maanden een ander type gast op het eiland. In plaats van de traditionele rust- en stiltezoekers zijn het de zon- en zee aanbidders en de wintersporttoeristen die naar het eiland trekken. Zij kiezen noodgedwongen voor de Wadden omdat een reis naar het buitenland er vanwege de maatregelen niet inzat en zijn wat eisender en luidruchtiger en gedragen zich nog niet als liefhebber van de Waddeneilanden. Die nieuwe gast is niet gewend aan de situatie op het eiland en gedraagt zich daar naar. Ze crossen met scootertjes door de duinen, gaan claxonnerend en schreeuwend door het dorp, steken zeldzame planten uit met het idee ze thuis in de tuin te planten en knippen met de vingers op terrassen. De nieuwe gast ontbeert de voorkennis van de waarden van het eiland en de omgang met de natuur, meent de gemeente. Hij is zich minder bewust van de gedragsregels die voor de traditionele gast vanzelfsprekend zijn. Om de leemte in kennis over het eiland op te vullen komt Ameland met een positieve campagne. Met humor en informatie wordt de weg naar gedrag gewezen dat bij het eiland past. De nieuwe gast wordt dan een liefhebber, is het idee. Of komt nooit weer en kiest voor de volgende reis weer voor een feestlocatie.
Gemeente Ameland voert de campagne uit samen met Wagenborg Passagiersdiensten, VVV Ameland en de natuurbeheerder. Voor de communicatiecampagne is 25.000 euro uitgetrokken. De campagne start op 9 juli, is de bedoeling.