“Holwerd – Ameland moet hoofdvaarwater worden”

BALLUM – Het vaarwater tussen Holwerd en Ameland moet bestempeld worden tot hoofdvaarwater. Directeur Ger van Langen van Wagenborg Passagiersdiensten roept de raadsleden op zich daar hard voor te maken. Van Langen hield een vlammend betoog aan het begin van de raadscommissievergadering van maandagavond. Hij, en met hem ondernemers op het eiland en de eilander bevolking, maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid van Ameland. Te vaak kunnen de veerboten niet op tijd varen vanwege te weinig water in de vaargeul of te weinig water bij de veerdam van Holwerd waardoor de boot niet kan aanleggen. Afgelopen zondag en maandag vielen om die reden zes boten uit. En dat wordt alleen maar erger, voorspelt hij. Als het zo doorgaat, is Ameland dan over vijf jaar nog wel bereikbaar, vraagt Van Langen zich af.

Enorme consequenties

De directeur schetst de problemen waar de veerdienst voor staat. Jaarlijks zet Wagenborg 600.000 mensen over en als de boten alleen nog maar met hoog water kunnen varen, worden dat beduidend minder. Van Langen vreest dat wanneer de boten niet anders dan op tij kunnen varen dat niet meer dan 350.000 zullen zijn. Ameland moet zich met alle macht verzetten tegen het op tij varen. “De consequenties zijn enorm!”

Gemeenteraad aan zet

Sinds 1 januari vaart de veerdienst volgens de zogenaamde ‘knip’ dienstregeling. Rond het middaguur vertrekt de boot een half uur later, met het idee dat de middagboten minder last hebben van de vertragingen die ’s ochtends zijn opgelopen. Van de vertraging die in de middag wordt opgelopen hebben ze evenzogoed nog hinder. De knip is een oplossing voor de korte termijn, net als de sneldienst die Wagenborg op 1 april in de vaart neemt, erkent Van Langen. Hij hoopt dat de gemeente eensgezind voor de bereikbaarheid van Ameland gaat knokken. De Wagenborg-directeur was afgelopen week in Den Haag bij de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en bij lobbyisten. Zij gaven hem te kennen dat er slechts één gremium hier aan zet is en dat is de gemeenteraad van Ameland.

Karrepad

De raad moet geen tijd verspillen aan discussies over een Eigen Veerdienst. Dat leidt alleen maar af, valt burgemeester Albert de Hoop Van Langen bij. De PKB Waddenzee en Natura 2000 voorkomen een rigoureuze en afdoende oplossing voor het probleem, legt De Hoop uit. “Daarom kan in dit gebied niks.” De burgemeester brengt telkens weer in Den Haag onder de aandacht dat ook de vaarroute een openbare weg is, dat eilanders net als andere Nederlanders belasting betalen en dat het Rijk ervoor moet zorgen dat het eiland bereikbaar blijft. De Hoop: “Wij hebben recht op een normale weg en niet op een karrepad.”

Hoofdvaarweg

Als de vaarroute als hoofdvaarwater wordt bestempeld, net als de vaarroute tussen Harlingen en Terschelling, dan is het opgelost. Dan is de vaarweg geen natuurgebied meer en kan hij onderhouden worden zonder rem van natuurregels. Van Langen gaat komende weken bij alle raadsfracties langs in de hoop dat het onderwerp een item wordt bij de komende gemeenteraadsverkiezingen en dat het nieuwe college na 21 maart een duidelijk omschreven opdracht meekrijgt. Ameland bereikbaar en de vaargeul een hoofdvaarweg. Dat is het doel.

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18260

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *