Vileine koppen over Amelander groepsverblijven

HOLLUM – Afgelopen dagen verschenen er scherpe koppen over de groepsaccommodaties op Ameland. De aanleiding was een rapport van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van Stenden Hogeschool. De ETFI is door de Gemeente Ameland en de Vereniging van Groepsverblijven gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor een heroriëntatie dan wel transitie van de sector. Dat was nodig want er zijn signalen dat de traditioneel sterk vertegenwoordigde Duitse groepen de neiging hebben minder vaak en minder lang te komen.

Jarenlange band met Duitsland

De landelijke trend in het boeken van groepsaccommodaties is er een van daling, al lieten de Wadden in 2015 weer een toename zien. Er worden wellicht minder bedden geteld, maar dat heeft te maken met een kwaliteitsslag.

Over het algemeen hebben Nederlandse groepsaccommodaties Nederlandse gasten. Alleen op Ameland is dat anders. Daar is een tientallen jaren lange band opgebouwd met groepen uit de westelijke Duitse deelstaten Nordrhein-Westfalen, Niedersachsen en Rheinland-Pfalz. Over het hele land is een verschuiving merkbaar van scholen en verenigingen naar families. “De behoefte aan individuele, luxe slaapgelegenheid, authenticiteit, gastvrijheid, persoonlijke service, sfeer en beleving nemen toe,” schrijft het rapport.

Minder kinderen, minder geld, minder vrijwilligers

Er komen minder Duitse groepen naar Ameland. Hoe dat komt? Om diverse redenen, schrijft ETFI. “Dit heeft te maken met demografische, economische en sociaal-culturele factoren die in Duitsland spelen, zoals het aantal afnemende kinderen en de afnemende beschikbaarheid van vrijwilligers.” De prijs van de accommodatie en het aangeboden vermaak voor de kinderen spelen daarbij ook een rol.

Groeimarkt

De groeimarkt zit in families en vriendengroepen. Daar kunnen de 55 groepsverblijven van het eiland klanten werven. Ameland heeft de meeste groepsverblijven van alle Waddeneilanden en is daarmee tegelijk ook het meest gevoelig voor veranderingen in de sector. Het rapport van ETFI schotelt drie scenario’s voor waar de groepsverblijven uit kunnen putten. Scenario 1: Zorg voor vernieuwing. Scenario 2: Zorg voor een duidelijke marktpositionering. Scenario 3: Zorg voor intensivering met de klanten die houden van een actieve levensstijl en sportieve activiteiten. Het laatste scenario sluit naadloos aan bij de stijl die Ameland uitdraagt: Gezond, actief en gastvrij.

Vileine koppen in de krant

Waarom dan toch van die negatieve stukken in de media? Het Friesch Dagblad kiest voor de kop: ‘Duitse jongere vindt Ameland duur en saai.’ De LC is iets milder en schrijft: ‘Groepsverblijven op Ameland minder in trek bij Duitsers.’ Ronduit vilein was het artikel van Albert Hendriks met zijn kop 'Ameland, Rust Zacht’ en de onderkop ‘Eigen schuld, dikke bult, duur Ameland!’ Wie is Albert Hendriks eigenlijk? Hendriks heeft een eigen persbureau gehad en stort zich nu op Friesland marketing. Hij is ‘directeur-eigenaar bureau voor toerisme van Fryslân en nieuwsdienst Friesland Holland’, heeft een kantoor in Wolvega en een gros websites die iets met Friesland nieuws en toeristische informatie te maken hebben. Hendriks komt terug op een kwestie waarbij Ameland niet met hem naar de Didacta beurs in Keulen wilde. Daar ging het fout, met Ameland, schetst hij in een stuk op Liwwadders.nl en vandaag in de rubriek ‘Te Gast’ in de Leeuwarder Courant.

In gif gedoopte pen

Waarom Hendriks zo gebeten is op de Amelander verhuurbedrijven komt door een schoolbeurs in Duitsland, die Didacta in Keulen, waar hij op het laatste moment VVV Ameland vroeg met hem naar die beurs te gaan. Cinto Prosperi, directeur VVV Ameland vertelt dat de Amelander VVV niet zo van de beurzen is, maar toen wel bereid was de Amelander vuurtoren naar Keulen te verschepen en de meters van de stand te betalen. Er was geen menskracht beschikbaar voor de bemensing van de stand. Op die korte termijn lukte het ook de leden van de Vereniging Groepsverblijven niet om mensen naar Keulen te sturen. Daar komt Hendriks nu naar aanleiding van het rapport op terug. De frustratie van toen schrijft hij met een in gif gedoopte pen van zich af.

Ameland doet het juist goed

De conclusie van Prosperi: “Albert doet alles om zijn eigen bedrijf onder de aandacht te brengen en doet dat door 'te bewijzen' dat anderen het slecht doen.” Onbegrijpelijk, meent de VVV directeur en feitelijk onjuist. Prosperi zal zijn visie opsturen naar de provinciale krant. Ameland doet het juist goed, zegt hij. “2015 was qua bezoekers en toeristische omzet weer een nieuw record en dat direct na de recordcijfers van 2014.” Dat Amelander groepsverblijven te duur worden gevonden komt uit de monden van bestaande klanten. Nieuwe doelgroepen is daar niet naar gevraagd.

De Vereniging Groepsverblijven heeft de moeite genomen naar zichzelf te kijken. Prosperi waardeert dat zeer. “Ik vind het juist goed als een sector zijn positie wil onderzoeken en wil kijken wat er aan de neergang te doen is.”

⇒ lees ook hier over het rapport – met link naar het rapport zelf

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *