Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Vertraging veer tart geduld Ameland

BALLUM – De ontevredenheid van Amelander raadsleden over vertragingen van de veerdienst en de dienstverlening van Wagenborg Passagiersdiensten neemt toe. Rudolf Teuben van Ameland ’82 maakt duidelijk dat zijn geduld op raakt.
Teuben kaartte het onderwerp meermalen aan in de gemeenteraad van Ameland en hij verwijt Wagenborg Passagiersdiensten ‘niet echt oplossingsgericht’ te zijn. De problemen spelen sinds 1995, sinds de ingebruikname van de nieuwe Sier. Boosdoeners van vertragingen zijn verder het getij, de te krappe dienstregeling, het oliebunkeren en het niet op tijd uitwisselen van de schepen. Daar komen ergernissen over het nieuwe kassasysteem nog eens overheen. Afgelopen maanden zijn meerdere keren passagiers blijven staan omdat de boot vol was. Het levert kritiek en negatieve publiciteit op, stelt Teuben, die schadelijk is voor de uitstraling van Ameland en slecht voor het imago van de rederij.
Het onderwerp is regelmatig agendapunt tijdens het overleg tussen Wagenborg en gemeente, maar van verbetering is geen sprake. Teuben wil een onafhankelijk onderzoek naar het hoe en waarom. Wethouder Will Bakema noemt dat door het baggeren de geul de laatste maanden goed op peil is gehouden en dat oostenwind en laag water de veerdienst soms parten spelen. Bij grote drukte blijkt de vijftien minuten voor lossen en laden te krap. De veerdienst moet volgens de dienstregeling varen en mag van 95% van de afvaarten niet meer dan 10% vertraging hebben. Bakema gaat die onderwerpen bespreken in het reguliere overleg dat hij met Ger van Langen van Wagenborg Passagiersdiensten heeft. In oktober is er weer zo’n overleg. Het kassasysteem komt dan ook aan de orde, belooft de wethouder. Bakema neemt de klachten zeer serieus. “Als het niet naar tevredenheid wordt opgelost, dan denken we aan andere maatregelen.”