Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Verbetering klachtenafhandeling Ameland
BALLUM – De klachtenprocedure van gemeente Ameland kreeg een dikke onvoldoende van de rekenkamercommissie, maar er wordt inmiddels hard gewerkt aan verbetering. Secretaris Hans van Huffelen stelde daarmee de raadsleden gerust. Het komt goed op Ameland, met de klachtenafhandeling. De gemeentelijke organisatie denkt er zelfs over een speciale klachtenfunctionaris aan te stellen.
De gemeente werkt hard aan een document management systeem waarbij de klacht goed wordt gearchiveerd en het traject wordt bewaakt. De gemeente kan met dat systeem ook controleren of het zich aan de termijnen houdt. Dat een klager geen of te laat antwoord krijgt, moet daarmee tot het verleden behoren. “Het is op Ameland niet dramatisch,” vergoeilijkt Van Huffelen de uitkomst van het rekenkameronderzoek. De secretaries maakte het in andere gemeenten veel erger mee.
De klachten moeten niet gebagatelliseerd worden, meent VVD-schaduwfractielid André Tuil. Dat liet zowel de burgemeester als wethouder Will Bakema en de secretaries zich niet zeggen. Er wordt op Ameland geen enkele klacht gebagatelliseerd, maar je kunt nu eenmaal niet elke klacht honoreren.