Schelpenpaden Ameland zijn lappendekens

BALLUM – De schelpenpaadjes door de duinen en het bos vormen een lint met verschillende beheerders; het is een lappendeken in het lang. De schelpenpaden zijn deels van Staatsbosbeheer (SBB) en deels van de gemeente. SBB is begonnen met herstel van de fietspaden, maar doet alleen haar eigen deel. Als voorbeeld noemt raadslid Jan Wijnberg (ABA) tijdens de raadscommissievergadering twee stukken pad die in dit onderhoud niet worden meegenomen. Achter de Stayokay en meer naar het zuidwesten achter het eikenbos zijn twee stukken die geen nieuwe schelpenlaag krijgen. “Dit komt uiterst merkwaardig over,” vindt Wijnberg. Het probleem speelt over de hele gemeente: om en om is het schelpenpad van SBB en van de gemeente. Waarom is er geen overleg en worden de schelpen niet gezamenlijk ingekocht, wil Wijnberg weten. Wethouder Nico Oud vertelt dat er wel eens schelpen van elkaar worden gebruikt, maar verder niet. “We moeten maar eens denken aan beton. De onderhoudskosten zijn hoog.” De schelpenpaadjes kosten ongeveer 70.000 euro per jaar. Een bijkomend probleem, legt Oud uit, vormt de aanvoer van de schelpen. De schelpenhandelaars willen de schelpen niet meer per schip naar Ameland aanvoeren, omdat ze dan over de Noordzee moeten varen en dat willen ze niet. Dat betekent dat het per as van de vaste wal moet worden aangevoerd en dat is duurder. “Als ze niet varen dan varen ze niet.”

De lappendeken vormt geen onveilige situaties, maar het kan wel beter, aldus de wethouder. De gemeente is bezig met een soort ruilverkaveling van het schelpenpadennetwerk. 

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18168

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *