Niet zoveel meer willen

Geplaatst op: 09 augustus 2021 - Categorie: Alles & Algemeen

AMSTERDAM - Ameland is in trek bij de redactie van de NRC. Kwam eerst Jannetje Koelewijn langs om inspiratie op te doen voor een column, afgelopen 6 augustus was het eiland onderwerp van een reportage over Ameland en de 'nieuwe toerist'. Mark Middel schreef de tekst en Siese Veenstra stond borg voor de foto's. Aanleiding voor het bezoek was de campagne 'Welkom in onze wereld', die op initiatief van gemeente Ameland en in samenwerking met Wagenborg Passagiersdiensten, VVV Ameland en Staatsbosbeheer in gang is gezet.
De NRC journalist sprak onder meer met Richard Kiewiet, Gunda Brunotte en Leo en Anita Kiewied en in het artikel, op de site van NRC of in de krant helemaal te lezen, staan een paar mooie uitspraken.

Kiewiet over de vrouwen die met tien centimeter hoge hakken van de veerboot komen: "Hakjes, die draag je ’s avonds bij het diner."

Kiewiet over een wandelaar die zwaar bepakt passeert: "Deze man heeft duidelijk te veel Rambo gekeken."

Brunotte: "Voorheen kwamen er duizenden Duitse kinderen naar de groepsaccomodaties, die speelden en aten rondom hun verblijf. Er komen nu minder mensen, maar die zijn wel mobieler. Ze huren een fiets, gaan naar de musea en winkels, eten buiten de deur en willen in korte tijd het hele eiland zien. Daardoor voelt het veel drukker.”

Kiewiet over de vele paadsjes die gemaakt worden door mountainbikers: "Hartstikke illegaal. Vogels broeden hier en de natuur raakt verstoord, maar je kunt het de mountainbiketoerist, die hier sinds een paar jaar komt, niet kwalijk nemen. Dit gebied is van Rijkswaterstaat en die houdt geen toezicht op het eiland. Plaats hier een informatiebordje, trek een afrastering langs de fietspaden of zet een mannetje in een groen pakje neer en het probleem is opgelost. Maar dat gebeurt niet.”

Kiewiet over 't Oerd: "Normaal kwamen hier 140.000 toeristen per jaar, nu het dubbele doordat de mensen meer op pad gaan. Het is nu de drukste tijd van het jaar, maar de mensen doen geen kwaad hier. Hier mogen geen auto’s komen, dus de mensen die hier komen zijn gemotiveerd. En je biedt ze iets moois. Bovendien is er maar één afgerasterde fietsroute.”

Kiewiet over de kampeerboerderijen zonder groepen: "Die staat leeg, die ertegenover wordt verbouwd en daar komen luxere appartementen in. Over tien jaar hebben we nog tien kampeerboerderijen over, denk ik.”

Leo Kiewied over zijn kampeerboerderij: "Ik gaf hen de sleutel en verder kenden ze de weg. Maar in dit gebouw zitten nu acht Duitsers, terwijl er 104 bedden staan en daarnaast zit één familie terwijl er plek is voor honderd man."

Kiewied verbouwt zijn kampeerboerderij kiest daarbij niet voor super de luxe: "Dan krijg je een ander soort gast, de hotelgast, terwijl ik het leuk vind als er een gezinnetje komt.”

Kiewied over het wellness plan in het oude subtropische zwembad: "Te groot, zo’n wellness."

Anita Kiewied over de kracht van Ameland, waar iedereen, met elk budget vakantie kan vieren: "Misschien moeten we niet zoveel meer willen."

Richard Kiewiet tot slot: "We hebben vijftig jaar gewerkt aan ons product: Ameland. Zoals het nu is, wilden we het hebben. En nu moeten we het zo houden. Maar uiteindelijk is geld in de hele wereld bepalend."

tik Welkom in onze wereld in om meer over de campagne van de gemeente te lezen
⇒ op social media wordt #liefdevoorameland gebruikt bij posts die aanhaken bij de campagne Welkom in onze wereld
⇒ het filmpje hieronder is van het startmoment van de campagne

De website Liefde voor Ameland is Website van de Maand augustus 2021

Relevante dossiers: Hart van Ameland
Naar nieuwsoverzicht
Ads door PA
Gesponsorde links:
Hier adverteren?