Ingezonden – Gastvrijheid

HOLLUM – Anne de Jong zet argumenten op een rij waarom verhoging van toeristenbelasting voor groepen een heilloze weg is. Een ingezonden mededeling, PA plaatst ze van harte om discussie op gang te brengen, verschillende visies op een zaak te laten zien en om zaken helder te krijgen. De verantwoordelijkheid voor de inhoud van de ingezonden brief ligt bij de afzender.

Gastvrijheid

Op Ameland is het op dit moment hoogseizoen. Nimmer was er zoveel onrust onder de organisatoren van Duitse kindervakanties als nu. De aanleiding is de verhoging van toeristenbelasting voor gasten van groepsaccommodaties van € 0,75 naar € 1,59 per overnachting. Noodzakelijke budgetten zijn bijna niet meer haalbaar. Al eerder gaven leerkrachten aan dat het zo veel moeilijker wordt om schoolreisjes naar Ameland te organiseren. Nu zijn leiders van groepskampen massaal bezig handtekeningen te verzamelen om middels een petitie de gemeenteraad van Ameland te overtuigen van hun onverstandig besluit. 

Ameland geldt al voor bijna honderd jaar als bestemming voor jeugd. De eerste Duitse kindergroepen uit het Ruhrgebied die hier enkele weken kwamen aansterken kwamen kort na de Eerste Wereldoorlog. Amelanders grepen deze toeristische kans graag aan en stelden hun boerderijen beschikbaar. Inmiddels uitgegroeid naar ongeveer 50 moderne groepsaccommodaties. Ongeveer 65 procent van hun omzet komt van schoolreisjes en jeugdkampen. Een leraar uit Overijsel vertelt in een ingezonden brief hoe hij al 35 keer met een schoolklas naar Ameland kwam, hoe kinderen uit groep 8 sparen voor hun schoolreisje. Van mijn eigen Duitse Groepen weet ik hoe ze jaarrond bezig zijn met geldinzameling voor de Ameland reis. Er zijn benefietconcerten, dorpsfeesten waar de opbrengsten voor 'Ameland' zijn, autowas acties, braderiedagen, sponsoracties, steun van de kerken en noem maar op. Als je dat bedenkt is het absurd, maar eigenlijk schandalig, dat deze jeugd belast wordt voor 1,59 per dag. Eenzelfde bedrag dat ook een hotelgast betaalt die dan slaapt op een bed met een overnachtingsprijs van 75 euro, tegen 12 euro voor een groepsaccommodatie. 

De gemeente schrijft in haar kadernota dat ze erkennen dat de tariefstijging flink is maar "dat er naar andere wegen gezocht moet worden om meer scholieren te stimuleren om een vakantie op Ameland door te brengen". Je jaagt eerst de huidige gasten weg en dan verwacht je dat daar andere voor terugkomen. 

De totale omzet van de groepsaccommodaties worden geschat op 4 tot 5 miljoen. Volgens gemeentelijke gegevens was de omzet op Ameland van de hele recreatiebranche in 2018 120 miljoen euro. Na tariefharmonisatie verwacht men een opbrengst uit toeristenbelasting in de groepsaccommodatie sector van 280.000 euro. Tegenover 2,284.000 euro van alle hotels, appartementen, kampeerterreinen en bungalows en huisjeverhuur. Daarmee is duidelijk dat de verhouding in belastingheffing helemaal uit balans is.

Laten we eens kijken wat de meerwaarde van kindervakanties voor Ameland zijn. Ten eerste het inkomen van 50 eigenaren van groepsaccommodaties. Zonder school- en kinderkampen valt de basis van hun exploitatie weg. Een groep van 80 personen die 14 dagen op Ameland verblijft werkt met een budget van ongeveer 40.000 euro. Exclusief zakgeld. Besteed aan overtocht, verblijf en vermaak, fietsenhuur, robbentochten, vuurtoren, musea, horeca, souvenirs.

Positieve ervaringen opgedaan op schoolreisjes en kinderkampen zijn onvergetelijk. Dat blijft een mens zijn leven lang bij. De organisatievorm van de Duitse kampen maakt het vaak dat kinderen later als begeleiding meegaan. Net zoals hun ouders en grootouders. Het Amelandgevoel nestelt zich diep. Zo zijn er inmiddels vele structuren in Duitse parochies en verenigingen die zo hun 'Kinderfreizeit' organiseren. Elk jaar komen er ongeveer 100 tot 150 Duitse groepen in de accommodaties. Sommige om de 2 of 3 jaar. Daarmee kun je stellen dat er ruim 200 organiserende verenigingen zijn. Het zijn allemaal vrijwilligers. Vallen die weg dan komt het nooit meer terug.

Al die enthousiaste inzet om in die vele Duitse steden en dorpen die Amelandreizen te organiseren zorgen voor een marketingskracht die zijn gelijke niet heeft. Gratis reclame en grote plaatselijke betrokkenheid. Daar hoeven de overige eilander ondernemers in de recreatie en horeca niets voor te doen. Laat staan de VVV. Die krijgt mede vanuit de opbrengsten van toeristenbelasting een fors budget voor marketing. Daar profiteren de groepsaccommodaties vrijwel niet van, dat is een geheel ander type gast.

Het kind is de gast van de toekomst. Durf daar dan ook in te investeren en vrijwaar jongeren die naar Ameland komen van een belastingsheffing. Gastvrijheid is gasten het gevoel geven dat ze welkom zijn en dat hun aanwezigheid gewaardeerd wordt.

Anne de Jong,

exploitant groepsaccommodatie

⇒ lees hier Ingezonden – Jaag ons niet weg

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18168

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *