Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Rampenplan containervervoer essentieel
DEN HAAG – Wat te doen als er weer een containerramp plaatsvindt? De Waddeneilanden maken zich daar druk om. De eilanden werden in de nacht na nieuwjaarsdag met de neus op de feiten gedrukt. Containergigant MSC Zoe verloor boven de eilanden 342 containers. Elke container zat barstenvol goederen en die spullen zaten verpakt in plastic en styropor. Enkele containers waren zelfs gevuld met een gevaarlijke stof. De rommel spoelde op de Waddeneilanden en de Friese en Groningse kust aan. Om dat een volgende keer beter te kunnen tackelen, zijn er betere afspraken nodig, vinden de Nederlandse Waddeneilandgemeenten. De huidige bestuurlijke regels voldoen niet. Afgelopen woensdag werd in Den Haag gesproken over de ramp met de containers en de nasleep daarvan. Burgemeester Ineke van Gent van Schiermonnikoog zat namens de vijf Waddengemeenten bij het rondetafelgesprek van de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat aan.
Groene GRIP
Bij grote incidenten kunnen de overheden overgaan tot een zogeheten GRIP-situatie: Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure. GRIP 1 is de lichtste, GRIP 4 de zwaarste. Bij GRIP 4 worden bevoegdheden voor een deel gecentraliseerd. GRIP 4 werd een paar dagen na het overboord gaan van de containers ingesteld door Ferd Crone, hoofd van de Veiligheidsregio. De stranden werden toen al bedolven met troep en het opruimen bleek een reuze klus. De burgemeesters van de eilanden menen dat de opruimacties soepeler gecoördineerd hadden kunnen worden. Met het onderlinge overleg was niks mis, men wist elkaar te vinden, maar het praktische opruimen had beter gekund. Ineke van Gent pleit voor een ‘Groene GRIP’ een calamiteit waarbij het milieu het slachtoffer is.
Plat Gebeld
Natuur- en milieuorganisaties zoals Natuurmonumenten, Stichting De Noordzee en de Waddenvereniging vinden ook dat het crisismanagement en de informatievoorziening beter geregeld moeten worden. De Waddenvereniging werd meteen na de ramp plat gebeld door mensen die vroegen hoe en waar ze konden helpen.
Tweede Kamer
Naast dat er gepleit werd voor beter crisismanagement kwamen een alternatieve vaarroute voor zwaar beladen vrachtschepen, betere sjorinspecties en verplichte gps-trackers op alle containers ter sprake. De Tweede Kamer moet nog besluiten nemen over het onderwerp. De Kamercommissie bestaat uit specialisten op het gebied van Infrastructuur en Waterstaat.
⇒ het filmpje hieronder is van 5 januari 2019