Ontremde jeugd op de veerboot

NES – Overtochten met scholieren zijn niet te harden, meent Arend Wassens uit Culemborg. Hij vindt het meer dan schandalig dat ontremde jeugd op de veerboten geen strobreed in de weg wordt gelegd. Wassens heeft Wagenborg benaderd met zijn klacht en is nu van plan zijn klachten over lastige en luidruchtige kinderen die de overtocht tot een onaangename reis maken voor te leggen aan consumentenorganisaties of regelgevende instanties.
Hoofdmoot van zijn ergernis betreft scholieren die op de boot te keer gaan en anderen intimideren. Wassens ziet dat begeleiding schittert door afwezigheid en dat het bedienend personeel van de veerbootbuffetten niet ingrijpt.
Wassens heeft de oversteek van Holwerd naar Nes al honderden keren gemaakt. Hij is een trouwe Amelandganger. “Mijn enige doel van deze actie is dat er op de boot een normale omgangssfeer ontstaat,” zegt hij.
Ger van Langen, directeur van Wagenborg passagiersdiensten BV (WPD) kreeg in juni een brief van Wassens. “Wij kunnen ons goed voorstellen dat op een drukke boot het erg moeilijk is om rustig in de salon te zitten. Vooral groepen kinderen en jong volwassenen zijn soms erg uitgelaten en vol spanning over wat er komen gaat,” reageert hij.
WPD vervoert iedereen die zich meldt bij de kassa, net als het overige openbaar vervoer. Zodra er overlast wordt veroorzaakt, vernielingen plaatsvinden of regels worden overschreden, belt WPD met de politie. Tijdens de afvaarten loopt een bemanningslid minimaal twee maal een ronde over het gehele schip en al het vaste personeel op het schip krijgt een training in het omgaan met lastige klanten. Van Langen wijst erop dat er bovendien buffetpersoneel in de salon aanwezig is.
Harnold Metz van de veerbootbuffetten vertelt dat het buffetpersoneel reizigers aanspreekt op wangedrag. Wanneer het de spuigaten uitloopt maken ze er melding van bij de kapitein. Metz heeft niet zoveel last van de jeugd, zegt hij. “Ze zijn alleen heel druk en rennen over de boot.” Ze krijgen bijna nooit klachten binnen. Als het buffetpersoneel wordt aangesproken met een klacht dan krijgt de klager een WPD klachtenformulier mee om in te vullen. De drukte loopt bijna nooit uit de hand, zegt Metz. “Meestal duurt de overtocht niet lang genoeg om het uit de hand te laten lopen. De overlast bestaat dan alleen uit wat vallende glazen, schreeuwen en zingen.”
De boot wordt niet volgestouwd met groepen, vertelt Van Langen. Op de 1200 passagiers die mee kunnen worden niet meer dan 300 groepsaanmeldingen vrijgegeven. Meer mensen die als groep reizen, kunnen wel mee maar niet met groepskorting. Alle groepen krijgen een Duits/ Nederlands informatieblaadje met regels mee.
WPD krijgt jaarlijks tussen de 40 en 50 klachten binnen. Vorig jaar was daar niet één bij die over ontremde jeugd ging, meldt Van Langen.
Wassens is niet tevreden over de reactie van WPD op zijn klachtenbrief. Van Langen heeft namens Wagenborg excuus gemaakt voor de overlast maar onderneemt geen verdere stappen. Wassens, die organisatieadviseur is, heeft besloten door te gaan met zijn actie. Het gaat hem niet over de algemene dienstverlening van Wagenborg. Daarover is hij tevreden. “Het gaat uitsluitend om de overtochten met scholieren die niet te harden zijn.” Hij verzamelt intussen feiten over “lawaaiterreur” tijdens de overtocht en beraadt zich welke instanties hij zal benaderen.

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18279

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *