Ondergrondse tank bijna klaar

Geplaatst op: 18 april 2012 - Categorie: Alles & Algemeen

Graven voor de ondergrondse tankGraven voor de ondergrondse tankOp de voorgrond het vliegtuigje voor de parachutespringersDe take off van DurkTank zit in de grond 18-4-12 - Foto Durk venema

BALLUM – De ondergrondse tank voor het vliegveld in Ballum wordt deze week geplaatst. Hamer installatietechniek uit Apeldoorn kwam vandaag met de vroege boot naar het eiland. De tank, met een inhoud van 30.000 liter verdeeld over drie compartimenten, ligt naast de bult zand. Pieter Kanger van Loonbedrijf Nagtegaal graaft de bijna vier meter diepe kuil. Daar moet de tank komen te liggen, ongeveer 1.20 onder de zode. Ernaast wordt een vloeistof dichte betonlaag gestort voor vullen en tanken van de vliegtuigbrandstof. In de tank komt AVgas, een soort superbenzine voor vliegtuigen. In een tweede compartiment komt JetA1 fuel, een brandstof dat het midden houdt tussen kerosine en diesel.

De ondergrondse tankinstallatie komt in de plaats van een bovengrondse brandstoftank die niet meer aan de milieueisen voldeed.
Met de volautomatische ondergrondse tankinstallatie denkt het vliegveld meer service te kunnen bieden aan helikopters en vliegtuigen. De tank past bij de ambities van het vliegveld om meer vliegtuigjes binnen te halen, een douaneveld te worden en SAR en andere helikopters de mogelijkheid te bieden op Ameland bij te tanken. Dat is tevens de reden waarom de tank zo ver het veld in wordt gelegd: die locatie houdt al rekening met de plannen voor het veld. De tank kost honderdduizend euro.

Vooral de vliegtuigen die van ver komen, zullen op Ameland willen tanken, weet assistent havenmeester Martin Vermunt. De vliegtuigjes die Ameland aandoen kunnen ongeveer 6 uur vliegen op een tank. Ze verbruiken 25 tot 50 liter per uur en zijn verplicht om minimaal 100 liter reserve in hun tank te hebben. Een vliegenier die uit Stadskanaal naar Ballum vliegt en daar 40 minuten over doet, kan nog best terugvliegen zonder op Ameland te hoeven tanken, rekent Vermunt voor. De vliegeniers die bijvoorbeeld vanuit Antwerpen komen, doen daar 2,5 uur over. Voordat die terugvliegt naar België, zal hij willen bijtanken.

Vermunt is een van de 13 vrijwilligers die als assistent havenmeester de toren op het vliegveld van Ballum van ’s ochtends 9.00 tot ’s avonds 19.00 uur bezet houdt. Hij registreert de komende en gaande man. Van begin maart tot medio november zijn het de vrijwilligers die in de toren zitten. Havenmeester Klaas Touwen is er voor de coördinatie en voor de eindverantwoordelijkheid. Vermunt begon in 1983 als vrijwilliger. Hij vliegt zelf al 40 jaar in een 6-persoons vliegtuig. Elk jaar komt hij vanuit Heerlen naar Ballum om twee weken een oogje op het vliegveld te houden. Hij verblijft in het gastenverblijf onderaan de verkeerstoren. Alle vrijwilligers zijn op de een of andere manier hobbymatig of beroepshalve betrokken bij de luchtvaart als vliegenier of als luchtverkeersleider. Ze hebben allemaal voor de Inspectie van Verkeer en Waterstaat een brevet moeten halen om dit vrijwilligerswerk te mogen doen.

De assistent havenmeester registreert de take off van Durk Venema, die een gezelschap van vier voor een rondvlucht naar boven brengt. Het vliegtuig dat Paracentrum Ameland heeft ingehuurd om de springers boven het veld te droppen, staat nog steeds aan de grond. De gemeentelijke toestemming om te mogen springen is nog niet binnen, vertelt Peter Liemberg van Paracanterum Ameland.

>>> leees hier over het springverbod
 

Relevante dossiers: Ondernemend Ameland
Naar nieuwsoverzicht
Ads door PA
Gesponsorde links:
Hier adverteren?