Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Museumstuk van de Maand februari 2018
HOLLUM – Museumstuk van de maand. Onder die titel presenteert Persbureau Ameland elke maand een opmerkelijk voorwerp uit een van de Amelander musea op deze site.
Met de samenwerking hopen beide partners de belangstelling voor de geschiedenis van Ameland te vergroten. Wellicht stimuleert het lezers ook een bezoek te brengen aan een van de musea.
Deze teil wordt wat laat in januari gepresenteerd wegens drukte rond de samenstelling van een boek. Hij is wat vroeg voor februari. Het is daarom het MvdM januari én februari.
Een teil met dramatisch tafereel
Het teiltje – in januari/ februari het Museumstuk van de maand – is ouder dan de beschildering van de bodem. Daarop is een dramatisch tafereel vastgelegd: walvisvaarders in gevecht met een ijsbeer. De beschildering – deels verdwenen en voor het overige van slechte kwaliteit – vertoont grote overeenkomsten met die van een hoekkast in de collectie van Museum Sorgdrager. Als beide beschilderingen door de zelfde schilder zijn gemaakt, moet dat laat in de negentiende of vroeg in de twintigste eeuw zijn gebeurd.
Het teiltje heeft de status van Museumstuk van de maand gekregen omdat het twee nieuwe exposities in Museum Sorgdrager verbindt. In de schuur wordt met moderne audiovisuele middelen een dramatisch verlopen reis van de Amelander walvisvaarder Hidde Dirks Kat verteld. Net zo dramatisch is het tafereel op het teiltje van andere walvisvaarders die door ijsberen worden aangevallen.
De hoekkast is onderdeel van een expositie van de topstukken uit de collectie Amelander meubelkunst van Museum Sorgdrager. Het begrip Amelander meubelkunst is ontstaan omdat op het eiland in de laatste eeuwen veel beschilderd meubilair huiskamers sierde. Vooral beddebankjes waren populair. Het is minder waarschijnlijk dat de meubels op Ameland zijn beschilderd. Het probleem voor onderzoekers is dat meubelschilders hun werk niet signeerden. Een oproep voor wetenschappelijk onderzoek van meer dan een eeuw geleden bleef lang onbeantwoord. Daarom is het bijna onmogelijk geworden om de herkomst en de schilders van afzonderlijke voorwerpen te traceren.