Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Ingezonden – Veerdienst Ameland

Er is veel ophef over de vertragingen en volle boten van Wagenborg. Wat me opvalt is de eenzijdige reactie van de directie. De baggeraars krijgen de schuld. We weten allemaal dat, waar geen water is, niet gevaren kan worden. Maar dat was vroeger al zo. Toen haalde men echter de verloren tijd in op stukken open water (= gas open). Volgens verhalen uit WPD kring mag dit niet meer, kost te veel brandstof. Ja, zo haal je geen achterstanden in. Het personeel kan hier totaal niets aan doen, het beleid is fout.
Er is geen sprake van beperking in snelheid om welke reden dan ook. Voor WPD is het varen van de dienstregeling essentieel. Er is geen beleid om snelheid aan te passen en geen sprake van instructie om in te houden!
De vertragingen worden enerzijds veroorzaakt door de afmetingen van de vaarweg en anderzijds door de toenemende lengte van de vaarweg door meanderen. Er zijn gesprekken met het rijk en de gemeente om structurele oplossingen mogelijk te maken die de vertragingen moeten beperken. En ja, bij extreme drukte hebben we meer tijd nodig om de toestroom te handelen. Dit is van alle tijden.
Tijdens de ambachtelijke dag is er inderdaad een fout gemaakt door WPD. De inzet van de schepen was niet goed, hierdoor duurde het extra lang voor de gasten. Dit zal niet meer voorkomen. Het andere aangehaalde geval zal in de toekomst wél nog voor kunnen komen, net als in het verleden. De toestroom van passagiers is niet altijd te voorspellen, noch te controleren.
Wagenborg Passagiersdiensten vaart 365 dagen per jaar en probeert alle passagiers zo goed mogelijk te bedienen. De eisen aan de uitvoering van de veerdienst veranderen, de bijbehorende aanpassingen verlopen helaas niet meteen goed. Er wordt continue gewerkt aan verbetering van het product vanuit de verantwoordelijkheid van de opdracht uit het openbare dienstcontract."