Ingezonden – Veerdienst Ameland

NES – Een ingezonden mededeling, PA plaatst ze van harte om discussie op gang te brengen, verschillende visies op een zaak te laten zien en om zaken helder te krijgen. Anonieme inzendingen worden niet geplaatst.
 
Veerboot Ameland

Er is veel ophef over de vertragingen en volle boten van Wagenborg. Wat me opvalt is de eenzijdige reactie van de directie. De baggeraars krijgen de schuld. We weten allemaal dat, waar geen water is, niet gevaren kan worden. Maar dat was vroeger al zo. Toen haalde men echter de verloren tijd in op stukken open water (= gas open). Volgens verhalen uit WPD kring mag dit niet meer, kost te veel brandstof. Ja, zo haal je geen achterstanden in. Het personeel kan hier totaal niets aan doen, het beleid is fout.
Als voorbeeld noem ik de dag van de ambachtelijke dag in Ballum. Als er dan in de morgen over 3 boten verspreid zeg maar een 3.000 (voorbeeld) passagiers over gezet worden, dan weet een kind dat die ook terug moeten. Zowel op Ameland als in Holwerd worden de passagiers geteld. Er zullen een paar op Ameland blijven, een nagenoeg gelijk aantal nieuwe passagiers gaan mee terug. Als er dan met de middagboten nog niet alle 3.000 (voorbeeld) terug gebracht zijn dan weet je dat dit met de laatste boot niet gaat lukken, dus zet je tijdig de 2e boot om 18.00 uur in. Wat is het probleem? En toch vindt de directie van WPD het vreemd dat er ineens zo veel mensen met de laatste boot overgaan. Men had daar direct op moeten inspringen: 18.00 een extra boot naar Holwerd. Een andere optie is de rondvaartbedrijven inhuren: tevreden gasten! Navraag leerde dat deze graag daaraan mee willen werken.
Een ander voorbeeld van anti-reclame voor Ameland: Een paar weken terug staan de mensen op vrijdagavond klaar voor de boot van 20.30 uur van Ameland naar Holwerd. Als de boot eindelijk van Ameland vertrekt is het 21.55 uur. Grootste ergernis van de passagiers is dat de 2e boot gewoon voor de kant ligt en niet gebruikt wordt.
Er staan stukken in de krant, er wordt in de gemeenteraad over gesproken, Omrop Fryslan besteedt er aandacht aan. Dit komt het toerisme naar Ameland niet ten goede.
Ik wil helemaal niet zeggen dat een concurrent, net als de EVT, goed zou zijn, maar het maakt beide partijen scherp op service en prijs. Hopelijk doet de gemeente hier wat aan.
Nes, Jan Nijenhuis
 
– Directeur wagenborg Passagiersdiensten Ger van Langen reageert– 
"Jammer dat er zo stelling wordt genomen.

Er is geen sprake van beperking in snelheid om welke reden dan ook. Voor WPD is het varen van de dienstregeling essentieel. Er is geen beleid om snelheid aan te passen en geen sprake van instructie om in te houden!

De vertragingen worden enerzijds veroorzaakt door de afmetingen van de vaarweg en anderzijds door de toenemende lengte van de vaarweg door meanderen. Er zijn gesprekken met het rijk en de gemeente om structurele oplossingen mogelijk te maken die de vertragingen moeten beperken. En ja, bij extreme drukte hebben we meer tijd nodig om de toestroom te handelen. Dit is van alle tijden.

Tijdens de ambachtelijke dag is er inderdaad een fout gemaakt door WPD. De inzet van de schepen was niet goed, hierdoor duurde het extra lang voor de gasten. Dit zal niet meer voorkomen. Het andere aangehaalde geval zal in de toekomst wél nog voor kunnen komen, net als in het verleden. De toestroom van passagiers is niet altijd te voorspellen, noch te controleren.

Wagenborg Passagiersdiensten vaart 365 dagen per jaar en probeert alle passagiers zo goed mogelijk te bedienen. De eisen aan de uitvoering van de veerdienst veranderen, de bijbehorende aanpassingen verlopen helaas niet meteen goed. Er wordt continue gewerkt aan verbetering van het product vanuit de verantwoordelijkheid van de opdracht uit het openbare dienstcontract."

 
Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18260

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *