Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Ingezonden – Geen weg terug
HOLLUM – Een ingezonden mededeling, PA plaatst ze van harte om discussie op gang te brengen, verschillende visies op een zaak te laten zien en om zaken helder te krijgen. Inzendingen die anoniem worden gestuurd worden niet geplaatst. In het uiterste geval kunnen de stukken geplaatst worden zonder dat de naam er bij wordt vermeld.
Geen weg terug
Hoewel ik niet snel in de pen kruip om te reageren op een één of ander artikel, kon ik het niet nalaten toch even te reageren op het artikel van de heer Rudolf Teuben.
Ik kom zelf juist dit jaar (2015) voor de 70ste keer mijn vakantie houden op Ameland. Ik ben dus wel wat gewend, wil ik hier maar mee zeggen.
In 1946 gingen we voor het eerst naar Ameland, met de Waddenzee. De jaren daarna of met de veerboot Waddenzee of een en of ander Barkas (de Borndiep of de Ameland). Met veel plezier hebben we toen die overtochten gemaakt, met of zonder vertragingen. Natuurlijk speelde de problematiek van de vaargeul toen nog niet. Men voer op tij. De boot ging hooguit twee keer per dag. En er waren maar een paar boten die de verbinding onderhielden tussen Ameland en Holwerd.
Af en toe was het de Brakzand die een handje hielp, en kwam daarvoor van Schiermonnikoog over.
In 1950 kwam daar de grote bak ‘Friesland’ de verbinding onderhouden. Een log vaartuig die er zeker meer dan een uur overdeed. De toeristen bleven komen.
Ameland speelde daarop in. Pensions werden verbouwd, zomerhuizen verrezen als paddenstoelen uit de grond. Het ene na het ander hotel/appartement werd gebouwd of verbouwd om zoveel mogelijk toeristen op te vangen.
De boten werden daar op aangepast, want de toeristen moesten nog overgezet worden? Diverse verbouwingen van de ‘Friesland’ maakte het dat het aantal passagiers van 750 naar meer dan 1000 ging. Ook de Rottum (van Schiermonnikoog) werd af en toe bijgezet om aan de aanvraag te kunnen voorzien. Steeds meer auto’s gingen naar en van Ameland, een speciale autoboot (Stoof) kwam hiervoor Wagenborg helpen bij het overzetten van de auto’s, de wegen werden aangepast en rotondes aangelegd om het verkeer ook op Ameland in goede banen te leiden maar ook parkeerplaatsen werden aangelegd.
Ook werden de steigers van Ameland en Holwerd aangepakt. Groter, breder en langer.
Opnieuw kwamen er veerboten bij of werden vervangen. De Johan Willem Friso, de Maria Louise, de Prins Willem en Prinses Anna. Het was nog niet genoeg.
Wagenborg lie5 in 1985 in Hoogezand de Oerd (1) en de Sier (1) bouwen. Hier konden 1000 passagiers op en zo’n 50 auto’s. Maar het toerisme nam toe. Nog steeds werden pensions vergroot en hotels uitgebreid, en zomerhuizen bijgebouwd.
Zelfs dit was nog niet genoeg om de vakantiegangers naar en van Ameland te brengen.
Op de scheepswerf Bijlsma werden in 1995 de Sier (2) en in 2003 de Oerd (2) gebouwd en in dat jaar in de vaart genomen. Bijna 1500 passagiers per veerboot, en ruim 75 auto’s per veerboot. Het varen op tij was er niet meerbij.
We wilden graag allemaal zo snel mogelijk over. De vaartijden gingen van (in 1946) 60 minuten naar 45 minuten. De veerboten gingen niet twee keer per dag heen en weer, maar naar minimaal 7x per dag. En in het hoogseizoen wel 10x.
Ik heb geen visie ten aanzien van de techniek van de vaargeul. Maar wel weet ik, en ik denk velen met mij, dat als de boten groter worden, het verkeer intensiever wordt, vrachtwagen af en aan rijden, vol of leeg, dat het voor de boot ook moeilijker is om op tijd te kunnen varen. Transporters met caravans of chalet wegen er natuurlijk goed in!
Ten aanzien van het baggeren lijkt het inderdaad of het water naar de zee dragen is.
Maar eerlijk is eerlijk, Wagenborg vaart (bijna) altijd, waar andere veerdiensten moeten staken. Natuurlijk is deze verbinding niet te vergelijken met Texel of Terschelling.
Als Ameland een eigen veerdienst zou willen, kijk dan eerst maar eens naar Terschelling. Hier weten ze alles van!!
Natuurlijk weet ik als je afspraken hebt aan de vaste wal dat je graag op die tijd aanwezig zou willen zijn. Ook ziekenhuisbezoeken vallen daaronder. Verdraaid lastig als je te laat komt. Verdraaid lastig als de bus op Holwerd vertrekt zonder te wachten op de boot die in aantocht is. Maar de ontwikkelingen van de laatste 15 a 20 jaar hebben ons dit gegeven zoals het nu is.
Natuurlijk heb ik geen oplossing, daarvoor hebben we deskundigen. Maar heeft Ameland dit niet zelf over zich afgeroepen?? Laten we dan met z’n allen met een positieve bijdrage komen, en niet alles op een ander schuiven. Iedereen heeft schuld aan vertragingen, behalve de Amelander.
Tot slot wil ik persoonlijk nog wel even kwijt: ik ga met plezier aan de overtocht beginnen. Krantje en kop koffie zorgen er voor dat ik in een mum van tijd over ben!! Mijn dagen of vakantie begint bij Holwerd!!!
We kijken vooruit, de ontwikkelingen zullen doorgaan, vertraging of geen vertraging. Ik weet het zeker, samen met de deskundigen zullen ze er uit komen. Maar speel elkaar niet de zwarte piet toe!!!
Jan A. Blaak
Appingedam