Ingezonden – Je Tesla laden aan het Wad

HOLLUM – Amelandganger Jacob van Zonneveld met roots op Ameland schrijft over het laden van de elektrische auto. Een ingezonden mededeling, PA plaatst ze van harte om discussie op gang te brengen, verschillende visies op een zaak te laten zien en om zaken helder te krijgen. De verantwoordelijkheid voor de inhoud van de ingezonden brief ligt bij de afzender.

Je Tesla laden aan het Wad

Meermaals per jaar rijd ik in mijn Tesla van mijn woonplaats Berlijn naar Holwerd, alwaar ik de boot naar Ameland neem. Dan bezoek ik mijn moeder die in het centrum van Nes een boekhandel en speelgoedwinkel runt. Ik kijk hoe de winkel erbij staat, loop met de hond op het strand en laad mijn batterij weer helemaal op. Als ik dan weer met de boot in Holwerd aankom tref ik mijn Tesla aan, met, helaas, hooguit een halfvolle batterij. Op de pier staan namelijk geen laadpalen. Een gemiste kans?

Ik ben een groot fan van elektrisch rijden en ben zelf sinds 2011 ondernemer in deze fantastische markt die onze samenleving een stuk duurzamer maakt. Ik heb de marktlancering van de eerste Nissan Leaf en Tesla Model S van dichtbij meegemaakt en heb bijgedragen aan de gestage groei van de populariteit van elektrisch rijden in binnen- en buitenland. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik ervan overtuigd ben dat bijna iedereen binnen 10 jaar elektrisch rijdt. Die elektrische auto’s hebben het grote voordeel dat ze in principe overal waar ze kunnen parkeren ook kunnen laden. Je hoeft dus bijna niet meer om te rijden naar het tankstation, want je verlaat je parkeerplaats altijd met een volle 'tank'!

Bij Holwerd, het Friese dorpje met de licht scheve kerktoren, ligt de 'pier naar Ameland', zoals we dat thuis noemen (ook omdat mijn broertje ook Pier heet, al is hij niet vernoemd naar die pier). Hier steekt meermaals per dag de boot naar Ameland de Waddenzee over, een zeldzaam stukje natuurschoon. Ameland is zowel voor Nederlanders als voor buitenlanders (met name Duitsers) erg geliefd en trekt jaarlijks dan ook ruim 600.000 bezoekers die één of meerdere dagen van het strand, de duinen en de pittoreske dorpjes komen genieten.

Het merendeel van deze bezoekers komt met de auto, die zij parkeren bij de pier in Holwerd. Aangezien volgens nederlandelektrisch.nl al drie procent van de auto’s in Nederland elektrisch zijn en in Duitsland elektrisch rijden ook steeds populairder wordt, kan je ervan uitgaan worden dat in Holwerd nu al jaarlijks duizenden elektrische auto’s geparkeerd staan. En dit aantal zal alleen maar toenemen. De eigenaren van deze elektrische auto’s zouden graag op de pier kunnen laden, zodat zij met een volle batterij hun soms lange rit naar huis kunnen beginnen. Dit kan al snel een half uur reistijd sparen, omdat onderweg niet een extra stop bij een snellader gemaakt hoeft te worden. Ook vanwege het verdere gebrek aan laadinfrastructuur in de buurt van Holwerd of Dokkum zijn laadpalen op de pier een must.

Laadpalen zijn niet alleen praktisch voor de vele toeristen, maar is daarnaast ook een goede deal voor de rederij, Wagenborg, die de haven en de passagiersdienst beheert. Een gemiddelde EV zal zo’n 40 kilowattuur (kWh) per bezoek laden. Voor een gemiddelde prijs van 0,30€ per kWh betekent dat €12,- omzet per laadsessie van een elektrische auto. Met 100 zulke laadsessie per laadpaal per jaar is een laadpaal binnen twee jaar terugverdiend, terwijl zo’n laadpaal makkelijk tien jaar blijft staan.

Toen ik mij verder verdiepte in deze thematiek stuitte ik echter op een probleem: de stroomverzorging op de pier is beperkt, omdat de elektriciteitskabel van Holwerd naar de pier niet veel capaciteit biedt. En omdat het havenhuisje, het restaurant, de winkel en de verlichting ook stroom behoeven, blijft er weinig over voor de elektrische auto’s. Op deze manier kan je niet tientallen of zelfs honderd auto’s binnen enkele dagen volladen. Een eerste oplossing zou kunnen zijn de kabel te verzwaren. Dit is echter een tijdrovend en duur proces, wat meerdere jaren in beslag kan nemen.

Maar er is een andere oplossing: zonnepalen op de pier. De overdag opgewekte zonnestroom kan gebruikt worden voor het laden van de auto’s. Aangezien de auto’s er meestal minstens een dag en vaak meerdere dagen staan maakt het weinig uit dat de auto’s langzaam en in stapjes worden opgeladen. Het gaat er tenslotte om dat ze weer vol zijn zodra de Amelandganger weer naar huis rijdt. De laadpalen kunnen namelijk zo afgesteld worden dat ze alleen stroom leveren wanneer de zon schijnt.

Bijkomstig voordeel is dat de opgewekte stroom normaliter bij teruglevering aan het net (de zogeheten 'saldering') 3 tot 12 cent per kWh oplevert. Via de laadpaal kan een klant echter een prijs tot wel 30 cent per kWh accepteren. Dit is bijna een verdriedubbeling va de marge voor rederij Wagenborg en de Amelandgangers rijden op 100% groene stroom weg. Een dure verzwaring van de kabel is dan ook niet meer nodig. Duurzame energie is sowieso een sterke pijler in de regio. Ameland produceert bijvoorbeeld al meer zonne-energie dan het zelf verbruikt en het eiland is daarmee een van de duurzaamste eilanden in Europa. Last but not least, wordt de aanleg van zonnepanelen momenteel gesubsidieerd. Voor Wagenborg betekent dit dat de aanschafkosten lager zullen zijn en daarmee de business case alleen maar sterker wordt.

Bij Wagenborg lopen er vast slimme mensen rond die deze mogelijkheid ook al opgemerkt hebben en verduurzaming is ook bij hun een belangrijk agendapunt. Ik hoop ten sterkste in de nabije toekomst bij een bezoek aan mijn geliefde eiland met een volle accu groene stroom weer naar Berlijn te kunnen rijden.

Jacob van Zonneveld

 

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *