RSS
Zoeken

Cor Gransbergen opent Buro HDK 2018

Geplaatst op: 19 februari 2016 - Categorie: Kunst & Cultuur

Dolph Kessler en Egbarta Veenhuizen - Foto Persbureau AmelandCor Gransbergen - Foto Persbureau AmelandBuro HDK 2018 - Inuit door Egbarta Veenhuizen

HOLLUM – Oud walvisvaarder Cor Gransbergen opende vanmiddag Buro HDK 2018 in het kleine huisje van het Museum Sorgdrager in Hollum. Hij deed dat door een vlag te hijsen, die tijdens de walvisvaart van de Willem Barentsz in de jaren vijftig werd gevoerd. AM staat in dit geval niet voor Ameland maar voor Amsterdam.

Gransbergen was door Dolf Kessler en Egbarta Veenhuizen, de samenstellers van de expositie, gevraagd omdat hij net als Hidde Dirks Kat walvisvaarder is geweest en een goed verhaal kan vertellen. Kat deed dat in zijn ‘Dagboek eener reize ter walvisch- en robben-vangst gedaan in de jaren 1777 en 1778’. Twintigste eeuwse walvisvaarder Gransbergen – hij is spijtoptant en zette zich na zijn carrière als spekkieboy in als voorvechter van walvisbescherming – kan ook goed vertellen en doet dat tijdens zijn openingswoord.

Buro HDK
Het begon allemaal in Bo Lumen tijdens de Kunstmaand 2015. Toen hing er een groot portret van Kat in de kamer van Bea en Jan van Twillert. “Dat is onze Kat!” zei directeur Amelander Musea Joop de Jong toen. Het was het kunstwerk van Egbarta Veenhuizen. Zij en collega kunstenaar Dolph Kessler raakten geïnspireerd door Groenland, lazen Kat’s dagboek en ontwikkelden het idee van Buro HDK 2018. In 2018 is het tweehonderd jaar geleden dat het dagboek van Kat werd gepubliceerd en daarmee willen de Amelander musea aanhaken bij Leeuwarden 2018, de Culturele Hoofdstad van Europa. Buro HDK is een eerste in een serie projecten die in 2018 zouden kunnen uitmonden in een heus Kat Festival. ‘Zou kunnen’, want een festival waar Kessler en Veenhuizen vele ideeën voor hebben – Kessler noemt het dan ook een ‘explosief project’ - en nog meer ideeën voor verzamelen via Buro HDK 2018, zal dan wel een artistiek leider moeten hebben. De tentoonstelling van Kessler en Veenhuizen loopt tot aan de Kunstmaand november van 2016. Daarna wordt het project overgedragen aan Ameland en kunnen de Amelander Musea samen met anderen vorm geven aan het vervolg. In 2016 worden een paar plannen concreet uitgewerkt. Er komt een essay over Kat door Gerrit Jan Zwier, een gedichtenbundel en een boekje over het dagboek met tekeningen van graficus B.C. Epker.

HDK Jaar
Het jaar 2018, waarin Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is, zou voor Ameland een HDK Jaar kunnen worden met diverse activiteiten. Kat verdient het, meent Kessler, want de walvisvaarder schreef een meeslepend dagboek, met treffende observaties. En, het verhaal is zelfs heden ten dage nog ‘zo fris als een hoentje.’ Wat Kessler betreft verdient Kat een plaats in de top tien van de top honderd Nederlandse helden. Naast Willem Barendtsz. Deze Terschellinger is alom bekend, Kat niet, al is hij minstens zo’n grote.
Als voorzetje hebben de twee kunstenaars een aantal plannen verzameld, die overigens nog niet zijn uitgewerkt. Kessler noemt een project met  Groenlandse kajakken, een vertelfestival, een HDK Filmfestival, een Arctisch Kookboek, het dagboek dat opnieuw kan worden uitgegeven, een muziekfestival met muziek van de noordelijke landen, een drumfestival, een Dag van de Walvis met walvisgeluiden en theater.
Buro HDK 2018 wil de plannen verzamelen. Wie de installatie in het kleine huisje bezoekt loopt tegen Doortje Ponne aan, een fictieve nazaat van Kat. Zij zit achter een typemachine en tikt voortvarend aan een brief waarin ze Koning Willem-Alexander alvast vraagt of hij het HDK Jaar wil openen. In dat huisje kunnen bezoekers aan tafel gaan zitten en hun ideeën opschrijven en achterlaten.

Buro HDK 2018
Egbarta Veenhuizen en Dolph Kessler
Cultuurhistorisch Museum Sorgdrager
Tot november 2016

⇒ lees hier over Hidde Dirks Kat
 

Relevante dossiers: Hart van Ameland
Naar nieuwsoverzicht
Ads door PA
Gesponsorde links:
Hier adverteren?