Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
College Ameland gaat voor kwaliteitsverbetering vliegveld
BALLUM – Het college van B&W van Ameland wil de uitstraling en de functionaliteit van Vliegveld Ameland verbeteren door het luchthavengebouw en de oude hangaar grondig aan te pakken. Kwaliteitsverbetering staat daarbij centraal. Het college vraagt de raad een keuze te maken tussen drie modellen: renovatie met uitbreiding, volledige nieuwbouw of alleen opknappen. Op grond van een afweging van de kosten en baten heeft het college een voorkeur voor de nieuwbouwvariant.
In 2013 constateerde de gemeenteraad al dat er op het vliegveld wat moest gebeuren. De raad wilde de bestaande gebouwen renoveren en aan de oostkant van het vliegveld ook gebouwen met andere functies toestaan. Begin 2021 liet het college weten die andere functies weer te willen schrappen omdat er weinig belangstelling voor was. Het college stelde voor om de luchthavenfunctie kwalitatief te versterken. Nu komt het met een verdere uitwerking van dit voornemen.
Het Amelandse vliegveld moet in de nabije toekomst een aantrekkelijke en gastvrije locatie worden voor luchtvervoer en vliegsport. Groei van het aantal vluchten is nog wel mogelijk binnen de huidige vergunning, maar dat is niet de inzet van het college. Het gaat primair om kwaliteitsverbetering van het vliegveld.
Wat er moet gebeuren is volgens het college wel duidelijk. De huidige hangaar op het vliegveld, eigendom van Vliegbedrijf Tom van der Meulen, is aan vervanging toe. Daarnaast moet het luchthavengebouw worden uitgebreid en opgewaardeerd en er moet een stallingsruimte komen voor een brandweerauto. Dat laatste is een wettelijke eis.
Het college heeft voor deze kwaliteitsslag drie modellen uitgewerkt. Het eerste gaat uit van renovatie en uitbreiding van het huidige luchthavengebouw en nieuwbouw van een hangaar en een stallingsruimte. In het tweede model worden alle gebouwen nieuw gebouwd. Het derde model is in feite een opknapbeurt; hierin wordt alleen gedaan wat nodig is om aan de eisen te blijven voldoen. In het eerste en tweede model zou het college het liefste zien dat de gemeente het hele programma bouwt en exploiteert, inclusief de hangaar. De eigenaar van de huidige hangaar zou dan huurder worden, samen met de overige gebruikers van de gebouwen. Eigenaar Van der Meulen heeft laten weten constructief te willen meewerken aan de oplossing waar de gemeente toe besluit.
Het college geeft in het raadsvoorstel aan zelf een voorkeur te hebben voor de nieuwbouwvariant, omdat deze de beste mogelijkheden biedt om de veiligheid, de landschappelijke inpassing, de duurzaamheid en de gastvrijheid en beleving op het vliegveld te verbeteren. Deze kwalitatieve voordelen wegen volgens het college op tegen de hogere kosten. Het college wil graag een bezoekerscentrum realiseren met onder meer een expositieruimte, en daarnaast een bescheiden daghoreca met terras. De landschappelijke inpassing van de gebouwen kan zorgvuldig worden vormgegeven. Daardoor wordt het vliegveld een aantrekkelijke locatie voor toeristen en eilanders. De veiligheid wordt verbeterd omdat bij nieuwbouw het luchthavengebouw beter zicht krijgt op de start- en landingsbanen.
Het college verzoekt de raad om een keuze te maken tussen de drie modellen en adviseert daarbij de kiezen voor de nieuwbouwvariant. Ook vraagt het college de raad om voor de uitwerking van deze variant een voorbereidingskrediet van 85.000 euro beschikbaar te stellen. De raad besluit over het voorstel in zijn vergadering van 25 oktober.
Vliegveld Ameland is een belangrijke voorziening op Ameland. Jaarlijks vinden er zo’n 4300 vliegbewegingen plaats in het kader van rondvluchten, parachutespringen en zweefvliegen. Daarnaast worden per jaar circa 170 helikoptervluchten uitgevoerd voor zieken- en ongevallenvervoer en andere noodsituaties.
Bron Gemeente Ameland