Buiten het seizoen, ‘Offseason’

HOLLUM – In januari en februari zat hij vijf weken op het eiland en sprak tientallen eilanders. Zijn grote camera had hij mee en Jelle Dijkstra (27) schoot menige scene. Dijkstra komt uit Emmen en woont nu in Utrecht. Hij filmde en interviewde mensen op Ameland als afstudeerproject voor zijn studie Audiovisuele media aan de Hogeschool voor Kunsten in Utrecht. Hij maakt een beeldende documentaire over beroepen op Ameland. Hij filmde op de Burgemeester Waldaschool tijdens een toetsweek, was bij het Laatste Avondmaal in de Gereformeerde kerk te Hollum en liep mee met broeder Aart Helmus in verzorgingshuis De Stelp. Na vijf weken filmen heeft hij ruim 25 uur aan beeldmateriaal. In februari monteert hij een eerste versie. Daarna legt hij de film eerst twee maanden weg. In mei gaat hij met een frisse blik de laatste hand leggen aan de film om eind juni met het eindproduct af te studeren.

Jelle Dijkstra is zeer te spreken over de medewerking die hij op het eiland heeft gekregen. Voor alle mensen die hem hebben geholpen maakt hij een DVD. Hij denkt erover om een gezamenlijke viewing te houden op het eiland.

De film gaat ‘Buiten het seizoen (offseason)’ heten. De documentaire duurt 40 minuten en is gefilmd op Full HD beeldkwaliteit.

“Als kind kwam ik vroeger vaak op Ameland,” vertelt Dijkstra, “mijn grootouders hadden er een vakantiehuisje. Door die tijdelijke bezoeken leerde ik het 'eilandgevoel' een beetje kennen. De uitgestrekte stranden, het helmgras op de duinen en de kleine huisjes in het dorp Hollum, waar mijn opa er één van had, lieten een diepe indruk achter die tijdloos aanvoelt. Eigenlijk bezitten alle eilanden wel een tijdloos karakter, ze liggen los van het vaste land, hebben hun eigen economie en leven in een gesloten samenleving. Juist die dorpscultuur die nog heerst op een eiland, steekt af tegen de drukte van de stad waardoor er automatisch een ander besef van tijd ervaren wordt. Daarom is een eiland ook een geliefkoosde plek om je vakantie er door te brengen, want je kunt er zo lekker uitwaaien.

Dat bijzondere besef van tijd is een inspiratie geweest voor mij om mijn afstudeerfilm op het eiland Ameland op te gaan nemen. Ik wil proberen om via de film dat 'eilandgevoel', dat voor mij bestaat uit rust en de ongedwongen voortgang der dingen, aan de kijker over te brengen.

Als onderwerp voor mijn eindfilm heb ik ervoor gekozen om mij te beperken tot het filmen van beroepen. Aan beroepen kun je vaak op een heldere manier aflezen wat de economische, politieke, sociale en culturele achtergrond is van het gebied waar ze worden uitgevoerd. Aan de hand van een estafettevertelling lift de kijker mee met een beroep dat daarna overgaat naar een ander beroep. Als verbindingsstuk tussen de beroepen maak ik gebruik van wisselplekken. Zo zijn we bijvoorbeeld aan boord bij de reddingsbrigade die een zoekactie houdt in het Amelander Gat en eindigt aan het Noordzee strand. Vanaf daar volgen we Dirk Visser die voor Rijkswaterstaat gasleidingen op het strand aan het controleren is. Deze beroepenreis bestrijkt het gehele eiland en zal voor de kijker als een vierdaags winterbezoek aanvoelen.”

Dijkstra brengt de volgende beroepen in beeld: veerbootmachinist, kapitein, timmerman, rietdekker, sloper, regisseur, onderwijzer, kustwacht, strandopzichter, boswachter, café eigenaar, bakker, boer, kaasboerin, manege eigenaar, strandvisser, kunstenaar, verzorger en dominee. Het ene beroep krijgt wel meer aandacht dan het andere, meldt hij.

Tijdens de generale repetitie van de klucht die Nut en Genoegen in februari opvoert treffen we Jelle Dijkstra ook met de camera in de aanslag. Hij gebruikt de beelden als overgang tussen het begin van de film, waarin we vooral recreatie gebieden zien die er verlaten en verstild bij liggen, en de dorpsgemeenschap die bruist van het leven. Hij koos Oene de Vries bij het beroep 'de regisseur' .

“De toneelvereniging dient in de film als poort naar het leven op het eiland. Na de voorstelling duik je als kijker via beroepen de Amelander gemeenschap in.”

 lees hier over Eilanden in de Film

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18276

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *