Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Begrijpelijke overheidstaal, het zal eens tijd worden!
LEEUWARDEN – Behalve dat je vaak baalt als er een blauwe envelop op de deurmat valt, is het begrijpen van de brief die er inzit ook niet altijd makkelijk. Overheidstaal is niet voor iedereen gesneden koek.
Bij het aanvragen van formulieren, voor een bouwvergunning voor bijvoorbeeld het bouwen van een houten schuur of een houten garage zie je soms door de bomen het bos niet meer. Laat staan dat je de regelgeving in een keer snapt. Onduidelijke taal, moeilijke woorden. Ellenlange zinnen. Uitzonderingen op de regel. Ingewikkelde berekeningen die chaotisch omschreven zijn. Kortom; de taal van de overheid vraagt veel van onze hersenen en soms van onze creativiteit.
Ambtenaren kunnen wel wat leren van tekstschrijvers
Klachten over onbegrijpelijke brieven en formulieren zijn bij de overheid en de belastingdienst dan ook niets nieuws. Ambtenaren kunnen nog wel wat leren van tekstschrijvers. En laat de overheid dat nu beseffen en deze experts inzetten. Eindelijk!
Het kabinet heeft nu actie ondernomen en vijftig taalexperts aangetrokken om brieven van de overheid begrijpelijker te maken. Volgend jaar komen daar nog vijftig professionele schrijvers bij Deze honderd taalcoaches opereren landelijk. „Wij willen ervoor zorgen dat mensen kunnen meedoen en direct snappen waar brieven van de overheid over gaan,” zegt staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken aan het AD.
We moeten duidelijker communiceren
Kosten? Drie miljoen euro. “En om zelf het goede voorbeeld te geven: wij moeten laten zien dat het ons menens is met het doel om duidelijker te communiceren,’’ zegt Knops. Van het geld worden de taalcoaches betaald en komt er een 'hulppakket' voor overheidsinstanties.
Op zoek naar meer helderheid kun je zomaar stuiten op de online pagina Taalwijzer Belastingdienst. Afzender: de Rijksoverheid. Dat zoiets bestaat, zegt op zich al genoeg. Voor wie deze pagina’s zijn gecreëerd blijft een beetje vaag.
De overheid lijkt zich ook direct in te dekken met de eerste zin: …Of iemand een brief van de Belastingdienst kan begrijpen, hangt af van opleiding, leeservaring en fiscale kennis van de lezer of de doelgroep. Veel mensen in Nederland hebben weinig tot geen ervaring in het lezen van ingewikkelde teksten. Ze kunnen onze brieven daardoor vaak niet begrijpen…
Bel ons even op
Advies: ‘bel ons even op. En dan volgt het aantal tips zoals dat wat je in een brief schrijft af te stemmen op de lezer, korte zinnen te schrijven en moeilijke woorden te vermijden. Ook vaagheid moet worden voorkomen.
Een tweede pagina laat ons lezen dat de teksten vooral moeten aansluiten bij een gebeurtenis en dat er persoonlijk en direct moeten worden gecommuniceerd. En nog een punt: ‘Zorg voor een goede balans tussen juridische juistheid en begrijpelijkheid. We willen teksten die fiscaal juist zijn én in duidelijke taal geformuleerd. Het één hoeft niet ten koste te gaan van het ander. Dit alles onder de noemer: duidelijke taal is normaal.’
Partnerbijdrage Twenty Four Webvertising