Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Amelander maakt schilderij voor Clemenskerk
NES – Amelander Wim Kiewiet heeft een schilderij van de kruisiging met Maria en Johannes gemaakt, voor de Sint Clemenskerk. Het bijna manshoge schilderij is een kopie naar het schilderij dat tijdens de brand in 2013 in het vuur verdween.
Kerk en inventaris
Toen de Sint Clemenskerk in de vroege morgen van die 5e februari door een brand werd getroffen, werd niet alleen het gebouw verwoest maar verdween ook vrijwel de gehele inventaris. Daarbij ging een bijzonder schilderij verloren, het altaarstuk voorstellende de kruisiging van Christus met daarbij Maria en Johannes. Het was een kopie naar het bekende schilderij van Hendrick ter Brugghen, dat in het Metropolitan Museum of Art te New York hangt. Het origineel is van ongeveer 1620. Onderzoek heeft uitgewezen dat de kopie uit de Sint Clemenskerk te Nes vrijwel identiek was aan het origineel. Dit bleek onder meer uit de identieke twijgjes aan de voet van het kruis, de gelijke hoogte van de horizonlijn en de overeenkomsten in de hoeveelheden bloed. Wel was het Amelandse stuk zo’n 25 cm hoger en breder dan het origineel en waren de gezichten van Maria en Johannes beduidend zwakker geschilderd. Waarom juist deze koppen afwijken en het gezicht van Christus niet, is nog niet achterhaald. Het Amelander stuk werd aan Gerardus Wigmana of zijn zoon Johannes Ignatius toegeschreven, maar dat werd recentelijk betwijfeld. Vermoedelijk kwam het Nesser schilderij uit het atelier van Ter Brugghen zelf. Het schilderij hing oorspronkelijk in het oude roomse kerkje aan de Ballumerweg in Nes en verhuisde in 1878 mee naar de kerk aan de Kardinaal de Jongweg. Hoe het op Ameland is gekomen is niet bekend.
Verlies en aanbod
Het verlies van dit bijzondere schilderij werd door de parochie als een gemis ervaren. Het kerkbestuur was dan ook blij verrast met het aanbod van de Amelander kunstenaar Wim Kiewiet om het schilderij na te maken. Hij nam het oorspronkelijke schilderij van Hendrick ter Brugghen als voorbeeld en niet de eeuwenoude kopie uit de Sint Clemenskerk. Van de kopie is overigens wel goede documentatie bewaard gebleven. Kiewiet is inmiddels bijna een jaar intensief aan het werk aan het nieuwe schilderij. Hij bestudeerde nauwgezet de details van het origineel.
Boven het altaar
Pastoor Henk Nota, lid van de interieurcommissie die verantwoordlijk is voor de inrichting van het gebouw, en bestuursvoorzitter Anne de Jong brachten deze week een bezoek aan het atelier van de schilder. Ze werden verrast door een schitterend schilderij, dat op details na klaar is. Het zal worden opgehangen in de herbouwde kerk, in de voormalige Buremer kapel en terugkeren boven het altaarfront. Voorzitter Anne de Jong: “Deze ‘nieuwe Hendrick ter Brugghen’ zal daar uitstekend boven passen.”
Nog honderd uur
Het doek van Kiewiet meet zonder lijst 100x 160 cm. De lijst is gedroogd, geprofileerd grenenhout, glanzend zwart met aan de binnenzijde een rand van bladgoud. De schilder heeft er nu al driekwart jaar werk in zitten, al schildert hij alleen in de avonduren, maar dan wel alle avonden. Voor het werk klaar is gaan er nog wel honderd uur in zitten, vermoedt Kiewiet. Als basis gebruikte hij foto’s van het originele schilderij, al zou hij graag naar New York gaan om het zelf te bekijken. Wim Kiewiet tekent zijn hele leven al en schildert sinds een jaar of twintig. Hij is overwegend autodidact, die les heeft gehad van Jan Kooistra uit Dokkum. De onderwerpen die hij doorgaans op het doek zet zijn bijna altijd Ameland gerelateerd: landschappen en zeegezichten.
⇒ lees hier meer over de Clemenskerk