Ameland leert van Duitse buren

SPIEKEROOG – Terwijl Toeristisch Nederland zich op de Toerismetop boog over de toekomst van het toerisme in Nederland gingen Amelander ondernemers, bestuurders en de VVV kijken hoe ze het in Duitsland doen. Een groep van 24 mensen was drie dagen aan de Duitse Waddenkust. Ze deden veel inspiratie op en legden goede contacten voor toekomstige samenwerkingen. Sjon de Haan, coördinator Waddenzee Werelderfgoed, was ook mee en legde de belangrijkste punten vast.

De Haan schrijft het volgende: Het bezoek bestond uit maar liefst 14 programmaonderdelen. De belangrijkste thema’s waren destination management, de veerverbindingen en duurzame productontwikkeling. Bezocht werden Greetsiel, Norden-Norddeich, Spiekeroog en Carolinesiel-Neuharlesiel.

Een belangrijke uitkomst was dat het goed zou zijn om een uitwisseling tussen alle Waddeneilanden op gang te brengen. Veel problemen zijn vergelijkbaar, bijvoorbeeld landelijke en EU-regels knellen vaak extra op de eilanden. Gezamenlijk kunnen we er wat aan doen, was de stemming onder de eilanders. Verder was het interessant om te zien dat men overal problemen heeft met baggeren van de vaargeul, verschillende eilanden zijn soms maar één keer per dag bereikbaar.

Ook de toekomst van het vervoer naar de vertrekhaven was een interessant punt. De vraag is bijvoorbeeld of er straks minder parkeerplaatsen nodig zijn als men met autonome (deel)auto’s komt. Ondernemers aan de Waddenkust maken duidelijke keuzes door te investeren in speciale concepten, bijvoorbeeld een familiehotel (alleen toegankelijk voor mensen met kinderen), een vegetarisch en visrestaurant op top locatie buitendijks en dat alles met een duidelijke blik op duurzaamheid. Opvallend was ook het belang van campers. Voor de Duitse kust is dit een sterk groeiende markt, juist ook buiten het seizoen. De collectiviteit in Duitsland is veel groter dan in Nederland, belangrijke toeristische infrastructuur (strand, kuuroord, veerdienst) is vaak in handen van een overheids-bv, gefinancierd door de toeristenbelasting en omzetbelasting. Veelal wordt het onder strikte voorwaarden weer verpacht aan lokale ondernemers.

De Duitse ondernemers en hun gasten hechten veel meer belang aan duurzaamheid en de bescherming van het Werelderfgoed Waddenzee dan wij in Nederland. Duurzaamheid is vanzelfsprekend en het Nationaal Park en het Werelderfgoed zijn unique selling points.

Het samen beleven van de reis zal worden opgevolgd door een terugkombijeenkomst waarin ideeën worden vertaald in plannen voor de toekomst van Ameland.

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *