Ameland inspecteert Fostaborg

NES – Sneldienst Fostaborg legde vrijdagavond voor het eerst aan in Nes om zaterdag ruim achthonderd bezoekers te ontvangen. Zij gingen tijdens de Open Deuren Dag van Wagenborg Passagiersdiensten over de loopbrug, schuifelden door de gangboord en namen de steile trappetjes naar de machinekamer en het stuurhuis van de Oerd. Ze maakten een tochtje over het Wad met watertaxi Plevier en inspecteerden voor het eerst de Fostaborg.

Fostaborg

Sneldienst Fostaborg zet in twintig minuten 48 mensen over. De boot is goed manoeuvreerbaar door de twee motoren en kopschroef, met een joystick te bedienen. Met zijn lengte van 22 meter ligt hij heel stabiel. “Het is net een bus,” zegt kapitein Henk Geurts. “Hij vaart prachtig, je hoort de motor bijna niet en het schip neemt de golven heel mooi op.” Geen geklap op het water, garandeert Geurts. De comfortabele oranje stoelen met voldoende beenruimte, goede geluidsisolatie, koffieautomaat, toilet, hier en daar een tafeltje en usb-aansluiting staan borg voor een prettige reis. De sneldienst zal minder last hebben van de nauwe vaargeul tussen Nes en Holwerd, maar er zijn punten waar ook de Fostaborg en de grote veerboot elkaar bij laag water niet kunnen passeren. Dan zal er gewacht moeten worden, waarbij de sneldienst voorrang heeft, vertelt Geurts.

Veiligheid boven alles

Met extreem laag water kan ook de Fostaborg niet varen. Hij steekt maar 1.10 meter diep, maar is wel veel sneller dan de veerboot. Met snelheid op zand van een ondiepte lopen is heel gevaarlijk. Kapitein Geurts: “Veiligheid gaat boven alles.” De sneldienst vaart volgens dienstregeling en de kaartjes zijn online te boeken. De watertaxi blijft op afroep varen.

Oxideren

De buitenkant ziet er wat onafgewerkt uit. Het zijn de aluminium platen die zijn geborsteld; het weer doet de afwerking. Door invloeden van water, wind en zon gaat het aluminium oxideren, waardoor de glanzende wriemels op de buitenkant verdwijnen en er een grijzige laag ontstaat.

Forenzen en groepen

De bezoekers kunnen vragen wat ze willen en de kapitein geeft er antwoord op, om er tot slot aan toe te voegen: “Ik hoop jullie te mogen begroeten als passagier.” Cinto Porsperi, directeur VVV Ameland, ziet kansen en hij hoopt dat ondernemers die ook gaan zien. De VVV gaat de Fostaborg zeker charteren voor groepen. Zelf gaat Prosperi ook gebruikmaken van de dienst. “Nu zal ik wel eens de auto laten staan en neem ik dit ding,” wijzend op het spiksplinternieuwe vaartuig.

“Ziet er goed uit, allemaal”, zegt Willem Slofstra.”Ik maak er geen gebruik van, want ik ga haast nooit naar de wal.” Het is wat duurder, zegt hij nog, maar hij denkt dat heel veel mensen er voordeel bij zullen hebben.

Op tijd in Leeuwarden

Lars Brouwer komt ook een kijkje nemen. Hij werkt bij de gemeente en denkt zeker gebruik te gaan maken van de Fostaborg. “Mooi voor het werk!” De ambtenaar moet regelmatig in Leeuwarden zijn en de gemeente heeft standaard twee dienstauto’s op het parkeer terrein in Holwerd staan. Brouwer ziet het helemaal zitten dat hij dan op tijd op het werk in Leeuwarden is. En op tijd weer thuis.

Boot en bus

Gerrit en Tzeitl Locher vinden het een mooi schip en zien zich al varen. “Als we bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moeten voor controle, dan kunnen we met de snelboot en de bus.” Wat hen wat tegenvalt is dat ook deze sneldienst geen vaargarantie kan geven.

Honderd procent vaargarantie

“Nee”, zegt Ger van Langen, directeur Wagenborg Passagiersdiensten, “ook deze dienst heeft problemen met de vaargeul. Dat moet opgelost.” De sneldienst zelf is niet de oplossing maar een aanvulling van de veerdienst en biedt Ameland een wat zekerdere verbinding met Holwerd. Ouders kunnen nu kijken of hun kinderen die aan de vaste wal naar school gaan, thuis kunnen blijven wonen. De directeur heeft de natuur niet in de hand, maar wel een vloot om trots op te zijn. “Als er water is, dan geef ik honderd procent vaargarantie.”

 

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18276

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *