Ziekenhuis De Sionsberg ‘Beste ziekenhuis van Nederland’

DOKKUM – Ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum is door het weekblad Elsevier uitgeroepen tot ‘Beste ziekenhuis van 2007’. De uitverkiezing is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek onder deskundigen op het gebied van ziekenhuiszorg. Ziekenhuis De Sionsberg is uiteraard zeer verguld met de titel. Ids Jousma, manager van De Sionsberg, prijst zijn medewerkers dan ook. “De uitverkiezing is te danken aan de geweldige toewijding en inzet van al onze medewerkers en vrijwilligers. In alle lagen van de organisatie zet iedereen zich in om de kwaliteit van de zorg zo hoog mogelijk te houden en de patiënten op een vriendelijke en aangename manier te ontvangen.”

Ziekenhuis De Sionsberg is met 138 bedden het kleinste ziekenhuis van Nederland. Het streekziekenhuis heeft een breed aanbod aan zorg, maar de kleinschaligheid zorgt er voor dat niet alles haalbaar is. “Binnen het ziekenhuis kunnen we 80% van alle behandelingen doen. De ingewikkelde operaties doen we hier niet, daarvoor verwijzen we door naar grote ziekenhuizen als het MCL in Leeuwarden en het UMCG in Groningen,” legt de ziekenhuismanager uit. Van de kleinschaligheid heeft De Sionsberg een voordeel gemaakt. “We zijn goed in wat we doen en duidelijk in wat we niet doen. Kwaliteit van zorg en patiëntvriendelijkheid zijn bij ons de speerpunten, maar ook innovaties spelen een belangrijke rol. Zo staan onze oogartsen al jaren aan de top van Nederland, dankzij de innovatieve manier van behandelen. Ook de Bonifatius Hoofdpijnkliniek geniet landelijke bekendheid.”

Patiëntvriendelijkheid

De inzet van de medewerkers van het ziekenhuis is de basis voor het succes. “Onze medewerkers staan echt voor het ziekenhuis. Het personeelsverloop is klein en het ziekteverzuim laag. Als er toch eens iemand ziek is, zijn collega’s altijd bereid om in te vallen of een stapje extra te doen. Iedereen weet dat het draait om de zorg voor de patiënt. Opgenomen worden in een ziekenhuis is nooit prettig, laten we het dan wel zo aangenaam mogelijk maken.” Ook benadrukt Jousma de belangrijke rol van vrijwilligers in het ziekenhuis. “Ons informatiebureau wordt bemand door vrijwilligers en ook brengen zij gratis koffie rond in het ziekenhuis. Dankzij de inzet van de Unie Van Vrijwilligers kunnen we deze diensten handhaven, want het gratis kopje koffie wordt door de patiënten erg gewaardeerd.”

Deskundigheid

Uit het onderzoek van Elsevier blijkt ook de tevredenheid onder huisartsen over de manier van verwijzen. Maurice van Hillo, chirurg en medisch manager, kan dat wel verklaren. “Als iemand hier belt, kunnen ze meteen een specialist aan de lijn krijgen. Wij hebben geen arts-assistenten die aanwezig zijn, er is altijd een specialist beschikbaar.” De afwezigheid van arts-assistenten, maakt dat het verpleegkundig personeel extra alert moet zijn. ,,De verpleegkundigen zijn het verlengstuk van de specialist op de afdeling. Zij moeten dingen signaleren als de specialist niet aanwezig is. Door uitgebreid scholing en motivatie zorgen we er voor dat ons verpleegkundig personeel zeer deskundig en professioneel kan werken.”

Innovaties

De kracht van De Sionsberg zijn de korte lijnen, niet alleen richting de specialisten, maar ook binnen de organisatie. Bram Pruis, voorzitter van Zorggroep Pasana, probeert dit voordeel zo goed mogelijk te gebruiken. “Door de korte lijnen zijn er snelle innovaties mogelijk. Een nieuwe idee wordt niet onderworpen aan allerlei langdurige interne onderzoeken, maar komt meteen bij de juiste personen terecht. Als we een nieuw idee willen uitvoeren, kan dat ook snel. Daardoor hebben we nu bijvoorbeeld een prachtige en succesvolle oogkliniek.”

De toekomst

De uitverkiezing door Elsevier is natuurlijk een prachtig resultaat, maar De Sionsberg blijft werken aan de toekomst. “We zijn een klein ziekenhuis en moeten blijven innoveren. Sinds 1 januari maken we deel uit van Zorggroep Pasana, door de intensieve samenwerking met verpleeg- en verzorgingshuizen kunnen we een nog completer zorgaanbod leveren. De eerste plaats is mooi, maar is natuurlijk een momentopname. Wij blijven ons vol overgave inzetten om ook in de toekomst een patiëntvriendelijk en innovatief ziekenhuis te blijven met een kwalitatief hoogwaardig zorgaanbod.”

Bron: Sionsberg

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18260

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *