Wie trekt kar Eigen Veeronderneming Ameland?

NES – Ameland verdient een eigen veeronderneming, stelt Rudolf Teuben in een ingezonden brief in de Leeuwarder Courant. Teuben ergert zich al jaren aan de structurele veerbootvertragingen. Hij vraagt zich af of de ondiepe vaargeul echt het probleem is en werpt de knuppel in het hoenderhok.

De steeds weer dichtslibbende vaargeul is slechts een deel van het probleem, stelt het Ameland’82 raadslid. De oplossing ligt wellicht in een ander type veerboot of in een uitbreiding van twee naar drie schepen. De vertragingen zijn begonnen met de nieuwe veerboot Sier, die in 1995 in de vaart kwam. Die veerboot kan meer auto’s en passagiers overzetten dan de vorige editie-Sier (van 44 naar 72 auto’s en van 750 naar 1200 passagiers, rekent Teuben voor). Laden en lossen kost daardoor ook meer tijd. Bovendien is de infrastructuur niet met de grotere schepen meegegroeid. In 2003 is de nieuwe Oerd in de vaart gekomen en dit schip zou bij vertraging worden ingezet. Uitwisseling van schepen heft dan de vertraging weer op. Dit gebeurt echter niet structureel en daar krijgt de Amelander economie de rekening voor gepresenteerd en Amelander schooljeugd en mensen die een afspraak hebben voor ziekenhuisbezoek moeten regelmatig lang wachten.

De inrichting van de nieuwe vertrekhal in Holwerd ziet Teuben als een foute keuze. De trap is een obstakel en bij slecht weer, wanneer de mensen in de vertrekhal blijven wachten, moeten de mensen zich door de poortjes werken die niet bij de ingang maar bij de uitgang van de vertrekhal staan. Dat kost veel tijd. Absurd noemt Teuben het, dat de gemeente aan de zijlijn staat. Hij daagt Wagenborg uit door te stellen dat Ameland de concessie Ameland-Holwerd maar over moet nemen. Teuben: “Directe Amelander inbreng, aansturing en goedkopere tarieven voorspel ik u: de Amelander Veerdienst Ondernemening.”

Texel heeft een eigen veerdienst, de TESO. De EVA of AVO zou naar Texels model geboetseerd kunnen worden.

Texels Eigen Stoomboot Onderneming is in 1907 opgericht, op initiatief van Texelse huisarts Adriaan Wagemaker. Het startkapitaal werd bijeen gebracht door de Texelaars zelf. Iedere ingezetene van het eiland kon financieel deel te nemen. Er werden aandelen verhandeld van 5 en 25 gulden. Met een aandelenkapitaal van 75.000 gulden ging TESO de concurrentie aan met de Alkmaarse rederij Bosman, die de bootdienst destijds verzorgde. Veel Texelaars waren ontevreden over zijn boten, het beperkte aantal afvaarten en de tarieven. Uiteindelijk won TESO in 1909 de strijd om de veerdienst: Bosman verkocht zijn bedrijf toen aan de Texelse onderneming.

⇒ lees ook Ger van Langen reageert op AVO-project van Teuben

lees ook Ingezonden – Geen weg terug

⇒ Lees ook de oplossing van Bram Herder: verplaatsen van de aanlegsteiger van Nes naar Hollum, met een dienst op Zwarte Haan, weg van het wantij bij Holwerd

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18169

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *