Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Werelderfgoed Waddenzee onder de loep tijdens Festival Horizontoer
HARLINGEN – Van 4 tot en met 15 augustus wordt er een BloggersEvent op Werelderfgoed Waddenzee georganiseerd. Tijdens Festival Horizontoer varen twaalf Travelbloggers uit binnen- en buitenland mee en geven hun mening over de beleefmogelijkheden van het Werelderfgoed via blogs en de hashtag #wadmooi16.
Lisette Grasmeijer, organisator in opdracht van de Provincie Fryslân vanuit het Interreg 5A project “Waddenagenda”, legt uit wat een blogger doet: ,,Een Travelblogger schrijft artikelen in zijn of haar eigen digitale en openbare dagboek. Soms worden deze stukjes 1.000 keer per maand gelezen, maar er komen ook schrijvers die maandelijks ruim 45.000 bezoekers op hun website krijgen.’’
,,Waarom we dit Bloggersevent organiseren? Allereerst willen we zorgen dat er objectieve verhalen over de Waddenzee en -kust komen. En dan met name artikelen waarin ook concrete activiteiten staan beschreven. Voor de toerist zijn de natuurwaarden van belang, maar ze willen ook vooral weten wat ze er kunnen doen.’’ De organisator schat in dat de twaalf bloggers ruim dertig artikelen zullen maken.
Het zeilende cultuurfestival Horizontoer doet Harlingen, Texel, Terschelling, Vlieland en Ameland aan. Ze varen van eiland naar eiland over een Unesco Heritage Site. De meereizende Travelbloggers krijgen zo niet alleen een duurzame vorm van vervoer, ze beleven het jonge werelderfgoed op een unieke manier.
Naast de vele muziek- en theateroptredens krijgen alle bloggers activiteiten aangeboden waarmee ze meer over de Waddenzee te weten komen. Zo gaan ze wadlopen, brengen ze een bezoek aan Ecomare op Texel en verblijven ze aan de Friese Waddenkust in Harlingen en Dokkum.
Daarnaast wil Grasmeijer op social media-aandacht voor het Werelderfgoed vragen. ,,Voor dit evenement roepen we hashtag #wadmooi16 in het leven. Doordat alle bloggers en andere belangstellenden dit tijdens Horizontoer gaan gebruiken, hopen we minimaal 150.000 unieke Twitter en Instagram gebruikers te kunnen bereiken.’’