Wat zullen we nou beleven?

TYTSJERK – Een grote groep organisaties lanceert op 5 september een ludieke campagne die een brede doelgroep bewust moet maken van het belang van biodiversiteit. Want zonder biodiversiteit valt er niets te beleven!

De afname van biodiversiteit heeft directe gevolgen voor ons dagelijks leven. Veilig vrijen, een verjaardagtaart eten of een voetbalwedstrijd bijwonen zijn onmogelijk zonder biodiversiteit. Zo worden condooms gemaakt van de rubber van de rubberboom, bevrucht de bij het fruit voor de taart en wordt het verse grasveld van een voetbalstadion mogelijk door de regenworm. Door middel van dit soort voorbeelden maakt de campagne duidelijk dat In het dagelijkse leven niks mogelijk is zonder biodiversiteit, maar veel mensen vinden het nog een ver-van-mijn-bed-show.

Nederland bungelt samen met Malta onderaan de Europese biodiversiteitsladder. In ons land is de kwaliteit en kwantiteit van de natuur in rap tempo af. Een zorgelijke situatie die ons allemaal raakt.

Samen sterk voor biodiversiteit!

Een breed scala aan Friese organisaties verbindt zich aan de bewustwordingscampagne; agrarische, maatschappelijke, culturele, natuur- en landschaps organisaties, onderwijsinstellingen, de provincie Fryslân en een groot aantal Friese gemeenten. Samen willen ze het belang van biodiversiteit benadrukken zonder een wijzend vingertje.

De lichtvoetige campagne loopt dit jaar. In heel Fryslân zullen de campagne-uitingen te zien zijn. De organisaties hopen een brede doelgroep aan te spreken en hebben Maxim Hartman gevraagd een aantal prikkelende filmpjes te maken. Deze zijn te zien op de website die de campagne ondersteunt www.watzullenwenoubeleven.nl.

Landelijke belangstelling

Voor de Friese campagne is inmiddels belangstelling van het landelijk Deltaplan Biodiversiteit. Met name het ludieke karakter van de campagne voor een breed publiek spreekt tot de verbeelding. Mogelijk wordt de campagne volgend jaar dan ook landelijk uitgerold. “Uiteindelijk is het de bedoeling dat er in heel Nederland samen wordt gewerkt door een breed scala aan organisaties die het belang van biodiversiteit onderstrepen. Op deze wijze is het mogelijk om gezamenlijke een positieve stap voorwaarts te maken”, aldus Froukje Hernamdt, projectleider van de campagne.

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *