Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Voorstel veerbootroute variatie Gorter
BALLUM – Gemeente Ameland en Wagenborg dienen gezamenlijk een verzoek in bij Rijkswaterstaat om de plaat voor Nes door te steken, zodat de vaarroute met vijf minuten kan worden bekort. Het is een variant op de oplossing die Douwe Gorter anderhalf jaar geleden opperde. In februari 2012 stelde Gorter ook voor om een plaat op het wad door te steken. Hij dacht daarbij aan de Piet Scheve plaat, meer midden tussen Nes en Holwerd.
Gorter zette drie opties op een rij die Ameland van de overtochtvertragingen af moeten helpen. Gorter is oud-opzichter Verbeteringswerken RWS Noord-Nederland. De Hollumer is al enkele jaren met pensioen, maar volgt de perikelen rond de vertragingen van de veerboot op de voet. Reizigers en Wagenborg worden niet blij van de obstructies.
Een doorbraak van de Piet Scheveplaat is de beste oplossing, is Gorters opinie. Daarbij moet ook het gat in de oude verbindingsdam worden gedicht. De stroming door dit gat veroorzaakt aanslibbing in de buurt van de Holwerder steiger. Het nu gebruikte vaarwater tussen tonnen VA 16 en VA 35 moet worden gedicht en opgehoogd.
Een tweede optie is om de steiger van Holwerd met ongeveer 1200 meter te verlengen.
Als derde optie noemt Gorter het vervallen van de laagwaterdiensten.
Ameland en Wagenborg zoeken de oplossing dichterbij het eiland. De afvaart vanaf Nes kan volgens dit nieuwe plan rechtdoor naar Holwerd. Onderweg moeten de veerboten de meanderende geul blijven nemen.
>>> tik Douwe Gorter in bij ZOEKEN om meer over zijn plan te lezen