Smaak van Wadden op reisbeurs Groningen

GRONINGEN – De pure smaak van de Wadden proeven. Dat kan zaterdag 11 en zondag 12 januari a.s. tijdens de Reis & Co beurs in MartiniPlaza in Groningen. Visit Wadden presenteert zich hier met diverse culinaire hoogstandjes. Vers aangevoerd van de Waddenkust, Waddenzee en Waddeneilanden. Naast proeven, worden bezoekers op de stand ‘Smaak van de Wadden’, meegenomen op het verhaal van de rijke en zilte smaak van regionale producten rechtstreeks van het land en uit de zee. Tevens leert men meer over de seizoenen waarop de gewassen geoogst en vissoorten gevangen worden, en dus op hun verst en smaakvolst zijn. 

Het Waddengebied zit vol verrassende smaken. De zilte gronden in het Waddengebied en de Waddenzee brengen een enorme hoeveelheid en diversiteit aan gezond en vers voedsel voort, zoals vis, schaaldieren, zeekraal, aardappelen, groenten en vlees. Dit vaak duurzaam geproduceerde voedsel staat aan de basis van een gezonde wijze van leven, een zo klein mogelijk ‘foodprint’ en positieve economische effecten voor de regio. Meer consumeren in eigen regio levert in vele opzichten voordeel. Het pure en eerlijke verhaal van de lokale boer, visser en producent delen we daarom graag. 

Proeven en bewustwording Gedurende de twee beursdagen kunnen doorlopend regionale lekkernijen geproefd worden waaronder speltkoek van Bakkerij Peters uit Leens, mosterd van Abrahams Mosterdmakerij uit Eenrum, yoghurt en boter van Zuco uit Dokkum, cranberry siroop en duindoorn chutney van Terschelling en Ameland, oesters en zee-eik van De Goede Vissers en 't Ailand op Lauwersoog, schapenkaas van De Waddel, droge lamsworst en zilte aardappelen van Texel, zeewierkaas van Vlieland en Wadden Weizen bier van Het Brouwdok uit Harlingen. 

Een bezoek aan de stand ‘Smaak van de Wadden’ levert zo een schat aan informatie op betreffende welke gewassen er in het Waddenkustgebied en op de eilanden verbouwd worden. Maar ook welke vis er allemaal in de Waddenzee zwemt en gevangen wordt voor consumptie. Daarnaast ligt de focus op het bewust maken van bezoekers, dat ‘ons eten meebeweegt’ met de seizoenen. Dat verse producten uit eigen regio niet altijd jaarrond verkrijgbaar zijn. Maar wél dat er jaarrond aanbod is van verse producten uit eigen regio. 

Op het centrale podium geeft onderneemster Barbara Rodenburg van De Goede Vissers en ’t Ailand een presentatie over duurzaam vissen op het Wad. Het proces van vissen, verwerken tot aan de verkoop van vis in de haven van Lauwersoog komt aan de orde. Dit vormt een unieke samenwerking tussen ondernemers en zorgt voor korte lijnen van zee naar consument. 

Over Visit Wadden Het project Visit Wadden beslaat het hele Waddenkustgebied van Groningen tot en met Noord-Holland en is in april 2019 van start gegaan met als doel duurzaam toerisme in het Waddengebied te stimuleren. Visit Wadden is een samenwerking tussen de drie toeristische marketing organisaties Marketing Groningen, Merk Fryslân, Holland boven Amsterdam en ondernemers en natuur- en erfgoedorganisaties. 

De Smaak van de Wadden is de derde verhaallijn van Visit Wadden. In 2019 zijn de verhaallijnen Werelderfgoed en Watererfgoed gelanceerd. De unieke natuurlijke en landschappelijke waarden van dit in 2009 door UNESCO tot Werelderfgoed uitgeroepen gebied komen tot uiting via verhalen, beeld, routes, arrangementen en events. 

 meer informatie: www.visitwadden.nl/smaak 

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *