Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Panagathos: over veiligstellen van de scheepsbel
HOLLUM – Vorige week schreven we op deze website over de Panagathos, die op 28 oktober 1965 op het Bornrif liep. Ook op InfoNu werd een artikel over de Panagathos gepubliceerd. De LC heeft het verhaal nog op de plank liggen en het Friesch Dagblad zette vandaag een groot artikel van Jan Heuff van Terschelling in de krant.
⇒ lees hier over Pangathos vijftig jaar voor de kust van Ameland
Het artikel van Heuff belicht de kant van de redders en bergers, de reddingboten en sleepboten en de helikopters die er uiteindelijk met de opvarendeneen vandoor gingen. Ook verhaalt hij over het veiligstellen van delen van het schip door jutters van Ameland. Dat veiligstellen zet Heuff tussen aanhalingstekens, maar of dat terecht is? Volgens Amelanders, die destijds regelmatig een tochtje naar de Panagathos maakten, niet. Er zitten wat duistere kanten aan het jutten op de Panagathos.
Het stuurrad werd gered, net als het naambord en de scheepsbel. Hier en daar in Hollum zijn nog koperen patrijspoorten van het vrachtschip te zien. Ook die zijn heel en compleet uit het schip gehaald. Het merendeel van de patrijspoorten is verkocht: de koperprijs was in die tijd hoog.
Hadden de Amelanders de onderdelen niet meegenomen dan was het òf onder het zand verdwenen òf meegenomen door de Terschellingers. De kans was ook groot dat het werd stukgeslagen door jutters van een ander eiland. Op Ameland gaat het verhaal dat wat de Terechellingers niet los konden krijgen of wat te zwaar was om mee te nemen, werd stuk geslagen omdat ze het de 'concurrerende' jutters niet gunden. Dan is meenemen van apparatuur en souvenirs beter dan vernielen en daarom zijn de aanhalingstekens om het begrip 'veiligstellen' niet gepast.
⇒ bekijk ook Facebook met de reacties op "Weet jij het nog?" → hoe Piet zijn bahco kwijtraakte