Ingezonden – Stiptheidsacties op Ameland

HOLLUM – Een ingezonden mededeling, PA plaatst ze van harte om discussie op gang te brengen, verschillende visies op een zaak te laten zien en om zaken helder te krijgen. Inzendingen die anoniem worden gestuurd worden niet geplaatst. In het uiterste geval kunnen de stukken geplaatst worden zonder dat de naam er bij wordt vermeld.

Stiptheidsacties op Ameland

Al bijna honderd jaar bouwt Ameland aan haar imago van gastvrij eiland. Vrijdag 15 mei 2015 werden er stiptheidsacties gevoerd door de medewerkers van Wagenborg Passagiersdiensten. De navelstreng werd even dichtgeknepen en daardoor merkten we hoe afhankelijk wij zijn en hoe kwetsbaar onze positie op ons eiland eigenlijk is.

Werden de passagiers vroeger door Rijkswaterstaat met een klein bootje, op het tij varend, een of twee keer per dag naar ons eiland vervoerd, en kwamen de goederen een keer per week met de beurtschipper op het eiland aan, nu is het anders, veel effectiever geregeld.

Op 1 januari 1986 stootte Rijkswaterstaat de bootdiensten naar Ameland af en droeg deze over aan Wagenborg. Rijkswaterstaat kon/kan zich nu meer toeleggen op haar eigenlijke taak: Werken aan (vaar)wegen en de bestaande infrastructuur onderhouden. Dat gebeurt, duidelijk zichtbaar voor iedereen. Zij legt rijstroken aan, bouwt bruggen, viaducten en tunnels door het hele (vaste) land, kortom zij zorgt voor goede aansluitingen van snelwegen en vaarwegen. De (vaar)weggebruiker kan hierdoor vlot en veilig van A naar B. Overal in het land, maar niet over het wad naar Ameland!

Wagenborg Passagiersdiensten vaart onder de vlag van de Koninklijke Wagenborg. Deze schrijft: 'Kan niet’ kennen we niet bij Koninklijke Wagenborg. Voor elke logistiek probleem is er een oplossing. De vlag van Koninklijke Wagenborg is het teken dat staat voor vertrouwen. Betrokkenheid, ook in kleine gebaren. Altijd veilig, altijd betrouwbaar.

Amelanders zijn echte noorderlingen: Niet te snel klagen, loyaal aan werkgever en aan mede-eilanders. Dit vertrouwen heeft nu een deuk opgelopen. De acties zorgen voor tweespalt op het eiland. Er dreigt een wig te worden gedreven. De een begrijpt de acties wel, de ander heeft er geen goed woord voor over. Over het algemeen vindt men dat met dit soort acties te vaak verkeerde mensen worden getroffen.

Het is beschamend dat partijen als WPD, onder de vlag van de  Koninklijke Wagenborg, en Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, niet kunnen zorgen voor hetgeen waar ze voor staan? Het toppunt vind ik de arrogante uitspraak van Mansveld die stelt: In 2016 vertellen we wel wat wij ervan vinden en waar het probleem ligt. Haar prioriteiten liggen blijkbaar elders, het hoge noorden is niet zo belangrijk en moet maar even wachten. Of komt het omdat wij Amelanders te weinig klagen en herrie schoppen? Moet dat anders?

Nabericht – Op 15-05-2015 om 14.36 passeerden de Oerd en de Sier elkaar rakelings op het smalle stuk bij Holwerd.

Op dat moment waren er, opgeteld, meer dan 2500 passagiers, 10 of 12 vrachtwagens en een kleine 100 personen auto’s aan boord van de schepen.

Een ongewenste situatie en gevaarlijk bovendien. 

Bij wie ligt de verantwoording mocht het mis gaan? 

Waarschijnlijk gaat de kaptein achter de tralies en gaan de bobo’s vrijuit.

Piet Faber

Hollum

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18279

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *