Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Ingezonden – Snelvarende Watertaxi’s
HARLINGEN – Jacob Kiwied uit Harlingen schrijft een brief als reactie op het artikel “ Snelvaren taxi ook ’s nachts toestaan “ in de Leeuwarder Courant van 27 januari j.l.. Kiewied vaart sinds 1994 met snelle vaartuigen door heel Nederland en is door schade en schande wijs geworden.
Ook zoals op de weg gelden er op het water wetten en regels. Op de Waddenzee is o.a. het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) van toepassing. Deze regels waarborgen de veiligheid op het water. De watertaxi’s zijn vaartuigen met kostbare lading (passagiers) en varen in een kwetsbaar gebied (het Wad).
Binnen het BPR wordt onderscheid gemaakt tussen “ snelle motorboot” en “ snel schip”.
Met een snelle motorboot mag je in principe (behalve de uitzonderingen) niet sneller dan 20 km/u varen. Met een snel schip mag dit wel.
Wil men ook ‘s nachts harder dan 20 km/u varen dan zou men de watertaxi als snel schip aan kunnen merken.
Op een snelle motorboot volstaat een schipper met klein vaarbewijs.
Op een snel schip zullen andere eisen gesteld worden, aan bemanning en uitrusting. Te denken valt aan een schipper/navigator en stuurman/co-navigator met groot vaarbewijs, radardiploma en een training voor het varen met snelle vaartuigen. Het schip uitgerust met kompas, radar, kaartplotter, AIS transponder, zoeklicht, extra veiligheidsmiddelen ,etc.. Verder de bijbehorende verlichting, in dit geval 2 oranje flitslichten om kenbaar te maken dat het hier een snel schip betreft die voor alle andere vaartuigen moet wijken.
Alleen met de juiste bemanning en uitrusting kan er onder alle omstandigheden veilig worden gevaren, dus ook in duisternis met harde wind, regen, mist etc..
Er kunnen ook situaties denkbaar zijn dat er nog (kleine) vaartuigen op het water zijn, zoals kano’s, catamarans, visbootjes, die hebben, als ze een vaartuig met 20 km/u tegenkomen nog een kans, met 50, 60 of 90 km/u niet.
Verder kan het voorkomen dat er grote objecten in het water drijven: boomstammen, pakketen hout, zeecontainers etc. Bij een snelheid van 20 km/u heb je nog een kans op tijdige signalering en wordt de klap niet zo groot.
Als de regels voor watertaxi’s worden aangepast, waarom dan niet voor andere vaartuigen? Welke vaartuigen wel, en welke vaartuigen niet?
J.A. Kiewied. Harlingen