‘Ik bin grutsk, ik bin Frysk

LEEUWARDEN – Friezen uit de regenbooggemeenschap laten op online platform Friesland Kleurt zien dat ze trots zijn op hun identiteit én hun Friese achtergrond:  ‘Ik bin grutsk, ik bin Frysk’.

2020 gaat de boeken in als het jaar dat Friesland zich officieel regenboogprovincie noemt en 20 juni zou dé dag zijn om dat te vieren: de eerste Roze Zaterdag van Leeuwarden. Dit feest is verplaatst naar 19 juni 2021, maar ook dit jaar wordt er al volop gevierd.

Op 20 juni om 11 uur wordt bij het provinciehuis symbolisch de regenboogvlag gehesen. Dit moment vormt de officiële start van het Friese Pride jaar en wordt georganiseerd door de politieke partijen die zich hebben ingezet voor de regenboogprovincie, COC Friesland en Sipke Jan Bousema van SJB Media.

Kracht van diversiteit zichtbaar maken

Friesland Kleurt viert dit nieuwe tijdperk met een platform voor de regenbooggemeenschap en iedereen die zich daarbij betrokken voelt. Ons doel is de gemeenschap zichtbaar te maken, te emanciperen en het begrip voor elkaar te vergroten. Bekend maakt bemind, laat zien wie je bent! Naast de website is Friesland Kleurt zichtbaar actief op alle grote social mediakanalen en worden er het hele jaar door activiteiten organiseren. Friesland Kleurt.nl trapt af met de campagne ‘Ik ben Trots, Ik ben Fries, / Ik bin grutsk, ik bin Frysk’.

In deze campagne laten Friezen uit de regenbooggemeenschap zien dat ze trots zijn op hun identiteit én hun Friese achtergrond. De campagne toont met verhalen van individuen, gezinnen en groepen de kracht van diversiteit en laat zien dat we onze verscheidenheid mogen vieren. Op die manier wil men andere Friese lhbtiq’ers inspireren ook naar buiten te treden via de online kanalen.

Studenten ontwerpen campagne met onderdeel ‘Neem een kijkje in mijn kast’

Een bijzonder onderdeel van de campagne is ‘Neem een kijkje in mijn kast’, waarin de negen geportretteerde Friezen een kijkje geven in hun virtuele kast. Deze hebben ze gevuld met foto’s, video’s en voorwerpen die een speciale betekenis hebben en zo het persoonlijke verhaal over hun coming out vertellen. De hele campagne is vormgegeven door studenten van NHL Stenden Hogeschool. Zij volgen de minor Branding, Advertising en Design en hebben tijdens de coronacrisis alles zelfstandig vanuit hun studentenhuizen gerealiseerd.

Friesland Kleurt is een initiatief van Sipke Jan Bousema van SJB Media en COC Friesland en zij zijn zeer trots op het prachtige werk van deze groep studenten.

Friese documentaire Ús Rainbow Warrior’ documentaire op NPO2

Op 20 juni vertoont Omrop Fryslân op NPO2 de documentaire ‘Ús Rainbow Warrior’. Deze film vertelt het verhaal over de strijd van Sipke Jan Bousema om Friesland als laatste provincie bij de andere regenboogprovincies aan te laten sluiten. Maandenlang zette hij zich voor zijn missie; zijn vurige betoog in de Valentijnsspecial van First Dates kreeg veel aandacht. ‘Ús Rainbow Warrior’ volgt Sipke Jan gedurende een roerige periode die uitmondt in een historisch moment.

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18168

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *