Goede manieren om reclame te maken

LEEUWARDEN – IM – Je kunt nog zulke mooie producten of artikelen in je winkel hebben liggen. Als niemand weet wat er te koop is of dat dat mooie gebouw een winkel is, ga je weinig verkopen. Je wilt de klanten binnen krijgen. En zeker met concurrenten naast en tegenover je kan dat best een uitdaging zijn. Reclame maken kost geld, maar is in veel gevallen echt de moeite waard. Dit zijn de do’s en don’ts op het gebied van reclame voor je winkel.

Do: drukwerk

Betaalbaar en effectief. Dat is heel in het kort reclame via een spandoek of banner. Het voordeel van deze vorm van reclame maken is dat er heel veel mogelijk is. Er zijn allerlei soorten banners. Een voorbeeld: je kunt een banner voor op een hekwerk maken, zodat je iedereen met een leuke afbeelding en eventueel een pijl kunt aanwijzen waar jouw winkel zich bevindt. Verder zijn banners in allerlei soorten en maten te koop.

Don’t: jezelf opdringen

Dit is geen don’t in de zin van dat dit een doodzonde is als je reclame voor je winkel wilt maken. Maar de meeste Nederlanders houden er simpelweg niet zo van. Misschien ben je weleens in Turkije of Griekenland geweest, waar je zo ongeveer een winkel wordt ingesleurd. Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen gaat deze tactiek je in Nederland (en zeker op Ameland) alleen maar boze blikken opleveren. Dan is het veel effectiever om een banner te bestellen en naast de banner te staan. Dan kan je bij vragen van klanten altijd nog vriendelijk wat extra uitleg geven.

Do: lokale televisie en lokale krant

Televisiezenders en kranten hebben een groot bereik. Wil je echt veel mensen bereiken, kies dan voor een commercial bij de lokale televisiezender of een advertentie in de plaatselijke krant. Het is best een flinke investering, maar daardoor weten de lokalen je winkel wel te vinden. Mensen houden van persoonlijke verhalen, dus als je jouw passie in het filmpje of de advertentie weet over te brengen, kweek je sympathie bij je potentiële klanten. En waarom geen landelijke media? Twee redenen: veel te duur en in het zuiden van het land heeft niemand iets aan een spotje van een winkel uit Ameland.

Don’t: (te veel) liegen

Een leugentje om bestwil doet iedereen weleens. Maar als ondernemer mag je over bepaalde zaken gewoonweg niet liegen. Ingewikkeld is dit allemaal niet. Het is logisch dat je geen grote kortingen mag geven onder het mom ‘opheffingsverkoop’ terwijl je winkel gewoon blijft bestaan. Verder moet je claims in je reclame-uitingen na kunnen komen. De prijs en eigenschappen van producten moeten kloppen. Je mag wél zeggen dat de stofzuiger die je verkoopt de beste is, hoewel je dat helemaal niet zeker kunt weten. In ieder geval gaat geen enkele ondernemer roepen dat hij of zij de slechtste stofzuiger ter wereld verkoopt.

De belangrijkste do is je glimlach en vriendelijke houding. Daar kan eigenlijk geen financiële investering tegenop.

Door Twenty Four Webvertising

 

Partnerproductie / Ingezonden mededeling – Twenty Four Webvertising B.V. De redactie van PA is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze bijdrage.
Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *