RSS
Zoeken

Geen oost-west bij bereikbaarheid

Geplaatst op: 19 september 2019 - Categorie: Alles & Algemeen

HOLLUM – Er klonk op geen enkele manier oost-west getwist op de discussieavond over de bereikbaarheid van Ameland. De zaal in Ons Hol was vol met geïnteresseerde mensen waarvan velen enorme kennis en ervaring over het wad meebrachten. Er werd dan ook niet uit de heup geschoten, er was geen geschreeuw en al helemaal geen oost-west ruzie.

Energie
De aanwezigen wilden wel eens horen en zien wat voor opties mogelijk zijn om de bereikbaarheid naar Ameland voor passagiers, auto’s en vrachtvervoer te garanderen. Komt er een knoop in de levensader of wordt het een eiland overspoelende vloedgolf aan gasten en vervoermiddelen, daar wilden de aanwezigen wel een boompje over opzetten. Het leverde een warme zaal vol energie op.

Kansrijke opties
Alle mogelijke vervoermogelijkheden passeerden de revue; van hovercraft tot kabelbaan, van zeppelin tot varen op tij. De meest kansrijke zijn de drie opties, waar ook weer varianten van uitgewerkt kunnen worden: doorgaan met de huidige voorzieningen, de veerdam verplaatsen naar Ferwert of een tunnel aanleggen. "Alle drie de scenario's kosten godsgruwelijk veel geld," zegt Zjef Budé van Rijkswaterstaat.
Duidelijk is wel dat de huidige boten met hun aandrijving in de naaste toekomst niet meer kunnen. Dat varen past niet in een energieneutrale en klimaatneutrale verbinding.

Parkeerterrrein met mooi uitzicht
Na de presentaties van de drie kansrijkste opties ging de zaal uiteen om te discussiëren over de tunnel, Ferwert, de huidige verbinding en morfologie van het wad. De tunnel had wel een paar pleitbezorgers maar de gespreksleider van het tunnel-tafeltje vatte de algemene stemming samen met de woorden: “Hij viel niet erg lekker”. Als er een tunnel komt, dan wordt Ameland één groot parkeerterrein, is de voorspelling. Met een mooi uitzicht, dat dan weer wel.

Navelstreng
In het zaaltje over de veerdam bij Ferwert werd de verbinding de navelstreng van het eiland genoemd. De economische en recreatieve toekomst van het eiland moet voorop staan, vond men daar en daar moeten gemeente Ameland en Noardeast-Fryslân samen achter gaan staan. Het huidige Rijksbeleid zet namelijk de ecologische waarde voorop. Ferwert-Hollum is wat betreft Hollumer Simon Visser niet verstandig. "Je ziet wat er gebeurt bij storm op Vlieland en Terschelling." Bij storm ligt het veer daar plat. Dat zou met een haven bij Hollum net zo gebeuren. Nes ligt meer in de luwte van het eiland.

Half uur
Bij de andere twee discussiegroepjes kwamen varianten naar voren van een nieuwe autobrug naar de eerste bocht bij Holwerd tot aan inspelen op de stroming die zich zal verleggen en waardoor op termijn de natuur zelf een bocht door zal steken die aansluit op het door Rijkswaterstaat doorgestoken stukje wad. “Dan zijn we in een half uur over,” voorspelt veerbootkapitein Simon Visser.
Het is nog te vroeg om te kiezen. De opties en de varianten op de opties worden komende maanden weer besproken door de stuurgroep en doorgerekend door Rijkswaterstaat. Einde van dit jaar of begin januari wordt het advies aangeboden aan de minister.

Weddenschap
Burgemeester Gerard van Klaveren sloot voorafgaand aan de avond met een vriend een weddenschap af. Die vriend voorspelde dat het een roerige vergadering zou worden met mensen die in de gordijnen zouden klimmen. Van Klaveren rekende juist op een ordelijke bijeenkomst. Hij won er een fles wijn mee. De burgemeester roemde de ‘steady bevolking’ waar inhoudelijke vragen en waardevolle suggesties uit kwamen.

Groei of niet
De vraag waar Ameland zich nog over uit moet spreken is of het eiland inzet op groei of juist niet. Burgemeester van Klaveren noemt de Noord-Hollandse kust, waar bij strandweer de mensen in de file staan om, eindelijk op het strand, schouder aan schouder op hun handdoekje te gaan liggen. De discussie of Ameland dergelijke groei wil of juist niet moet nog gevoerd gaan worden.

Naar nieuwsoverzicht
Ads door PA
Gesponsorde links:
Hier adverteren?