Dijkhoogte Ameland is voldoende

LEEUWARDEN – De dijk op Ameland hoeft volgens de nieuwste inzichten nauwelijks verhoogd. Bij de veiligheidstoetsing – een soort Boek een wandeling op de dijkAPK voor dijken – bleek in 2007 dat de dijk van Ameland niet voldoet aan de veiligheidsnormen.Wetterskip Fryslân onderzoekt in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) hoe de dijk voor de komende 50 jaar weer veilig gemaakt kan worden. In overleg met verschillende betrokkenen zijn diverse varianten tegen elkaar afgewogen. De uitgangspunten die Wetterskip Fryslân tot nu toe moest hanteren betekenden een aanzienlijke verhoging en daarmee ook een verbreding van de dijk. Zeer recent zijn de te verwachten golfhoogtes op basis van onderzoek van het Rijk naar beneden bijgesteld. Dit betekent dat de dijk op Ameland nauwelijks hoeft te worden verhoogd.

Een van de problemen die de dijk kent is het mogelijk optreden van piping. Piping houdt in dat het water onder extreme omstandigheden door de dijk sijpelt. Als het water hierbij zand meeneemt kan de dijk verzwakken. Hoewel verhoging niet nodig is kan verbreding van de dijk op sommige plaatsen nog wel nodig zijn. De komende tijd wordt onderzocht waar maatregelen nodig zijn.

De huidige steenbekleding aan de buitenkant van de dijk is niet sterk genoeg om de zwaarste golfklappen te kunnen weerstaan. Daarom wordt deze bekleding vervangen. In totaal gaat het om een lengte van 16 km.

Op donderdag 17 maart 2011 organiseert Wetterskip Fryslân een informatieavond over de dijkverbetering op Ameland. De bijeenkomst vindt plaats in Hotel Hofker en begint om 20.00 uur.

Bron: Wetterskip Fryslân

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18261

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *