De auto in beweging

De auto blijft een boeiend onderwerp voor zowel ondernemers en werknemers als ook voor de overheid. En dan gaat het met name om de regels rond de bijtelling.

De elektrische auto:

Wie in 2025 (nog) een nieuwe elektrische auto van de zaak aanschaft krijgt te maken met een fiscale bijtelling van 17% van de cataloguswaarde tot € 30.000, daarboven geldt het algemene percentage van 22%. Een voordeel van een jaarlijkse bijtelling van € 1.500 bruto.

Vanaf 2026 is de bijtelling over de gehele cataloguswaarde 22%. Dus geen voordeel meer ten opzichte van een benzine, diesel of hybride auto.

Over het algemeen is de aanschafwaarde van een elektrische auto nog steeds ca € 10.000 duurder dan een vergelijkbare benzine auto. Wie dus alleen naar de aanschafwaarde en bijtelling kijkt is in 2025 ook al duurder uit met een elektrische auto. In 2026 al helemaal.

Voorbeeld 2025: aanschaf elektrische auto € 40.000 (bijtelling 17% van € 30.000 plus 22% van € 10.000 = € 5.100 + € 2.200 = € 7.300) tegen een benzine auto van € 30.000 (bijtelling 22% van € 30.000 = € 6.600). Bijtelling in 2026 voor de elektrische auto € 40.000 x 22% = € 8.800.

Regeling vanaf 2027:

Vanaf 2027 geldt er een nieuwe regeling, om het rijden in elektrische auto’s aantrekkelijker te maken. Nu niet meer met een voordeel voor een elektrische auto, maar met een nadeel voor een niet-elektrische auto. De werkgever dient dan ieder jaar een bedrag van 12% van de cataloguswaarde te betalen wanneer de auto van de zaak niet-volledig elektrisch is. Dus met een cataloguswaarde van € 30.000 betaalt de werkgever jaarlijks een bedrag van € 3.600 (eindheffing). Dit bedrag mag niet worden verhaald op de werknemer.

Daarbij geldt nog als bijzonderheid, dat de woon-werk kilometers als zakelijk worden gezien.

Youngtimer:

Voor youngtimers geldt nu een regeling, dat auto’s die ouder zijn dan 15 jaar geen bijtelling hoeven aan te geven over de cataloguswaarde, maar over de actuele waarde. Het percentage is wel hoger: 35%. Dus je hebt een youngtimer van € 10.000 en geeft dan € 3.500 aan als bijtelling.

Vanaf 2027 komt daar, voor youngtimers van 25 jaar en ouder een eindheffing bij van 12% over de actuele waarde. Voor youngtimers van 15 jaar – 25 jaar oud geldt echter de cataloguswaarde.
Deze regeling is voor auto’s van 25 jaar en ouder het minst ingrijpend.

Misschien is het in het kader van duurzaamheid het streven van de overheid om ‘eerst het oude op te maken’. Want stel, dat we met zijn allen elektrisch gaan rijden, hoe komt het dan met de stroomvoorziening bij de mensen thuis?

Frans van Wieren
Adviseur bij Van Wieren en Vellinga te Dokkum

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *