RSS
Zoeken

Column - EuroParcs: Ons Ameland zoals u het nog nooit zag

Geplaatst op: 18 juni 2017 - Categorie: Alles & Algemeen

De vierde column van dit jaar gaat over een filmpje dat antireclame voor Ameland is. Een grootgrutter in vakantiehuisjes gaat aan de haal met het imago dat VVV en de Amelanders zorgvuldig hebben opgebouwd.

HOLLUM – EuroParcs heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Of Ameland daar blij mee moet zijn is zeer de vraag. In een gelikt filmpje op YouTube wordt het eiland gesitueerd boven Groningen. “Maar het hoort bij Friesland” weet de commentaarstem (we noemen haar even tante Betje) daarna met zekerheid te vertellen.

De tekst van het filmpje is al even over de top als onjuist en beelden en tekst corresponderen niet. Hier is een tekstschrijver aan het werk gegaan die nog nooit een voet op het eiland heeft gezet en die alle clichés die hij of zij over het eiland googelde heeft opgeblazen en aan elkaar geplakt, ingesproken door iemand die overarticuleert om de woorden quasi kracht bij te zetten. De Gooise ej conflicteejjt met de beelden van het Friese Waddeneiland. “Een fantasie die geprikkeld wojdt. Een bijzonder gevoel van vrijheid. Deze bijzondere mengeling van gevoelens wojdt opgerrrroepen (de Gooise ejj wordt afgewisseld met een aangedikte brouwende rrr) wanneer je nabij jesojt Ameland vanaf het strrrand de ogen laat rusten met een blik over de Waddenzee.” Bij die tekst scheert de camera over het eiland en laat de Noordzee zien. Wat maakt het uit of het filmpje klopt of niet. ‘Als wij maar zo snel mogelijk zoveel mogelijk van die hokken verkopen,’ dàt spreekt er uit het filmpje.

De tekst, daar is iemand op een laptopje vanachter een bureau helemaal op los gegaan. Hier is er zo een: “Het adembenemende uitzicht, voelt (nadrukkelijke komma), samen met de tinteling die de altijd aanwezige wind op de huid oproept (een tinteling wordt op de huid opgeroepen?), als wwwelllness voor lichaam en geest."

Voelen, er zit veel voelen in de tekst. Dat moet tegenwoordig, omdat in alles dat je aanprijst een ‘beleving’ moet zitten. De beleving wordt je door de strot gedouwd door het expliciet te benoemen. Ergens in een opleiding leisure management heeft nog niet zo lang geleden iemand het begrip ‘beleving’ ontdekt en verheven tot must in alle teksten over vakantieplekken. Tot vervelens toe.

“Ameland is met zijn ligging tussen Terschelling en Schiermonnikoog grotendeels gelegen boven de provincie Groningen, maar het hoort bij Friesland.” Ze zegt het echt. Als je dan als kantoorpik uit ejjjgens in het midden van het land nog nooit op de Waddeneilanden bent geweest en je moet een tekst schrijven over dat gebied, pak dan in ieder geval Google Maps er even bij, dan kun je zien boven welke provincie het eiland 'grotendeels' ligt.

Na wat gezever over duinzand en zoet en zout water en diverse landschappen volgt nòg een hilarische opmerking: “Ameland kent vier dorpen: Hollum, Nes, Buren en Ballum (in de volgorde waarop ze benoemd worden zit geen logica. Tante Betje husselt ze door elkaar. Wat kan het haar schelen dat ze onzin uitkjjaamt: het is gewoon een schnabbel en ze leent er alleen haar inspreekstem voor), alsmede de buurtschappen (vol verwachting luister ik naar wat ze hebben bedacht aan buurtschappen) Kooiplaats en Ballumerbocht."

De commentaarstem rrrrolt door “eeeeuwenoude dorrrpen, met diverrrse rrrijksmonumenten (en laat een 21ste eeuwse horecagelegenheid zonder monumentenstatus zien).” En: “Ameland brrruist van beleving.” Ja, daar was hij weer. Als voorbeeld van die bruisende beleving geeft tante Bet enkele tips over excursies die we kunnen doen. “Er zijn duin- en bosexcursies en eeecosafari’s!” Dàt moet wel het summum van beleving zijn, als we de intonatie van tante Betje mogen geloven. De ‘bruisende beleving’ is te horen bij beelden van twee vrouwen die op een terras zitten te spelen met hun smartphone. Een typisch voorbeeld van bruisende beleving.

Het woord “middels” komt ook voorbij, een onzinwoord in een gesproken tekst bij een filmpje, net als “alsmede”. “Daarnaast kunt u ook het water op middels boottochten, wadexcursies of een zogeheten (en daar komt ie weer) natuurbelevingstocht op de Waddenzee." En na deze Disneylandachtige voorstelling van Ameland volgt andere muziek en zien we digitale tekeningen van jesojjt Ameland. De stuifduinen fantaseert EuroParcs tot in het park, om het idee van ‘natuur dicht bij huis’ te versterken. “EuroParcs presenteejt u jesojt Ameland in al zijn perfectie.” Dan volgt nog wat ‘bla bla’ en “relevante rust aan het strand”. Waar ‘relevant’ klinkt is ‘relatief’ op zijn plaats, maar dat is de filmmaker ontschoten. De relevantie van dit filmpje is nul komma nul omdat het relatief veel onwaarheden, stupiditeiten en belachelijkheden bevat. Een paar mensen zouden hun huiswerk over moeten doen: de opdrachtgever, de filmer en tekstschrijver en de inspreekster. Als deze combinatie van miskleunen de perfectie van EuroParcs verbeeldt, dan kan Ameland nog heel veel negatieve publiciteit tegemoet zien. “Water- en strandbeleving, vrijheidsgevoel.” Daar was ie weer. En tot slot de humbug: “De luchtige en toch stijlvolle inrichting is een verwijzing naar de altijd aanwezige wind, die geest en lichaam elke dag weer verkwikken.”

“Een verblijf op Ameland is een previlege.” Ze zegt het echt, tante Bet. Niet alleen moet het privilege zijn, maar de strekking van de opmerking is wel zo níet Amelands, dat je er onpasselijk van zou kunnen worden. Ameland voor iedereen, dàt is de slogan voor Ameland, maar door gebrek aan degelijke voorbereiding is dat EuroParcs ontschoten.
Het gevoel (daar is ie weer) van gemis kun je vermijden met de “aankoop die het gevoel ‘voor altijd’ een eigen dimensie geeft.” Je moet wel snel handelen, adviseert Betje: “Mis deze boot (en dan volgt er een lange tussenzin) niet”. Duidelijk is dat EuroParcs de plank misslaat en de boot heeft gemist met dit filmpje.

Neem die boot eens en kijk eens goed om je heen, zet er iemand op die weet waar hij over praat en niet een copywriter die de tekst van een park in de Biesbosch heeft bewerkt en op Ameland geplakt. Er is maar één feit waar EuroParcs niet aan heeft getornd en dat is het rood en wit van de vuurtoren. Als het had gekund dan hadden ze dat ook nog verknald, al deden ze hun best door de kale top als openingsbeeld te kiezen. 

Bekijk het filmpje en huiver.
NB: het filmpje is van het web gehaald, opnieuw ingesproken en gepubliceerd; nu ligt het eiland wèl boven Friesland

Jeanet F. De Jong

Relevante dossiers: Column van Ameland
Naar nieuwsoverzicht
Ads door PA
Gesponsorde links:
Hier adverteren?