Ameland kiest voor vijfkwartiers afvaart

BALLUM – De gemeenteraad kiest de vijfkwartiers afvaart als oplossing voor de vertragingen van de veerboten tussen Holwerd en Ameland. In de huidige dienstregeling vaart de boot een uurdienst, met drie kwartier varen en een kwartier laden en lossen. Bij vertragingen door laag water en grote drukte is dat uur niet genoeg en lopen de vertragingen uit. Dit levert een onbetrouwbare veerdienst op waar de reizigers, de eilanders en de bedrijven op het eiland last van hebben. De nadrukkelijke wens van de Amelander gemeenteraad wordt in een brief vervat en naar Minister van Infrastructuur & Milieu Melanie Schulz van Haegen gestuurd. Zij beslist uiteindelijk over de oplossing en dat wil ze komende maand gaan doen. De wens van Ameland is bedoeld als advies aan de minister.

In januari van dit jaar besloot minister Schulz tot een nieuw onderzoek om alle varianten van de veerverbinding in beeld te brengen. Bureau Goudappel Coffeng, adviseurs op het gebied van mobiliteit, ging ermee aan de slag, met als doel een oplossing te vinden die leidt tot een betrouwbare openbare verbinding tussen het Waddeneiland en het vasteland. “Het openbaar vervoer moet goed georganiseerd zijn,” stelt wethouder Peter Pot. Hij betreurt het dat er op de themaraadsvergadering van maandagavond, die op verzoek van de gemeenteraad openbaar is, niemand uit Den Haag aanwezig is. Wel luisteren ambtenaren van het ministerie via internet en de Lokale Omroep Ameland mee, weet burgemeester Albert de Hoop. Wethouder Pot hoopt dat de minister binnenkort zelf een keer naar Ameland komt om de situatie te aanschouwen.

In november 2016 kreeg de raad ook al een rapport op het bureau. Dat was het eindadvies van de stuurgroep Open Plan Proces (OPP). In de stuurgroep zaten Rijkswaterstaat, de gemeente Ameland en Wagenborg Passagiersdiensten. Het OPP kwam met een vijftal oplossingen: een bochtafsnijding in de vaargeul, een knip in de dienstregeling waardoor er een half uur inlooptijd wordt ingelast, in- en uitladen optimaliseren, meer baggeren en een extra sneldienst. Wagenborg Passagiersdiensten, de vervoerder met concessie voor Ameland tot 2029, is inmiddels begonnen met de bouw van een sneldienst. Die vaart in het voorjaar van 2018. Ook naar aanleiding van het OPP koos de gemeenteraad voor de vijfkwartiers afvaarten.

Ameland kampt al jaren met vertragingen vanwege een aanhoudend dichtslibbende vaargeul en er wordt ook al jaren voor een bedrag van drie miljoen euro per jaar continu gebaggerd. Welke oplossing ook wordt gekozen, hij mag niet kostenverhogend zijn voor de eilanders, stelt raadslid Rudolf Teuben (A'82), en: "Ze moeten met centen over de brug komen. Dat doen ze voor de Randstad ook." Prioriteit is dat Ameland toegankelijk is en dat er gereisd kan worden met een betrouwbare veerverbinding, stelt de burgemeester nog maar eens om er aan toe te voegen: “We kunnen van alles willen, maar de minister bepaalt.”

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18169

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *