1306 – Facebook en Google – invloed van nepnieuws en filterbubbels

HOLLUM – Nummer 1306 gaat over Facebook en de filterbubbels, nepnieuws en de invloed op de publieke opinie.

Als Infoteur schrijft Jeanet de Jong regelmatig over allerhande onderwerpen. Die hebben betrekking op Ameland, de wadden, eten en drinken, natuurfenomenen of trekharmonica. Of over andere wereldse zaken. Er staan inmiddels meer dan duizend artikelen online. PA praat u bij over de meest recente.

"Facebook is een populair socialmediaplatform, dat berichten verspreidt die gepaard gaan met advertenties. De berichten kunnen door elke gebruiker gepost worden en iedereen kan plaatsen wat hij wil en reageren op posts en meedoen aan online discussies. Onschuldige flauwekul in de vorm van geinige filmpjes, maar ook nepnieuws met een kwalijke bedoeling worden gepost. Bovendien loopt de frequente Facebookgebruiker het gevaar in een filterbubbel terecht te komen, waardoor hij alleen nog maar bepaalde berichten ziet en zijn kritische kijk op zaken vermindert. Nepnieuws doet het goed op Facebook, omdat het zo vaak gedeeld kan worden en Google verdient eraan via advertentieverkoop."

⇒ lees hier nummer 1306 over Facebook en filterbubbels

⇒ lees hier nummer 1305 over IS in februari 2017

⇒ lees hier nummer 1304 over Trump in februari 2017

⇒ lees hier nummer 1303 over Trump in januari 2017

⇒ lees hier nummer 1302 over Weerbaar tegen nepnieuws

⇒ lees hier nummer 1301 over Nepnieuws


⇒ kijk hier voor een alfabetisch overzicht van alle artikelen

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18279

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *