Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Zeeverkeerscentrale Waddenzee
LEEUWARDEN – Op woensdag 13 mei wordt op Terschelling het contract tussen Rijkswaterstaat en de Zeeuwse Radar Combinatie ondertekend voor de bouw van de nieuwe Zeeverkeerscentrale Waddenzee. De nieuwe verkeerscentrale wordt gehuisvest in het Maritiem Instituut “Willem Barentsz” (Zeevaartschool) op Terschelling. Door gebruikmaking van de nieuwste apparatuur, inzet van extra radarmasten en camera’s,
uitbreiding van het bedieningsgebied en extra bemensing wordt de scheepvaartbegeleiding en de veiligheid in het gehele Waddengebied geoptimaliseerd vanuit een moderne verkeerscentrale.
Waarom een nieuwe verkeerscentrale
De scheepvaartbegeleiding op de Waddenzee gebeurt nu vanuit de verkeerscentrale op Terschelling en zeeverkeerspost op Schiermonnikoog.
Beide zijn verouderd en aan modernisering toe. Bovendien brengt de uitbreiding van het bedieningsgebied inzet van meer personeel en meer apparatuur met zich mee. Ook met het oog op een veilige werkplek is nieuwe huisvesting noodzakelijk. Beide vuurtorens voldoen niet de huidige arbo-eisen. Zo zijn er o.a. beperkte mogelijkheden aan vluchtwegen bij brand. Daarom is gekozen voor nieuwe huisvesting in het gebouw van het Maritiem Instituut “Willem Barentsz” (Zeevaartschool) op Terschelling.
Contract bouw zeeverkeerscentrale Waddenzee
De Zeeuwse Radar Combinatie bestaat uit de combinatie van Istimewa Elektrotechniek uit Vlissingen en de Franse firma Sofrelog uit Parijs. Zij start dit jaar met het ontwerp en de bouw van de nieuwe Zeeverkeerscentrale Waddenzee. De ontwerp- en bouwfase gaan ongeveer 1,5 jaar duren en de oplevering staat gepland in november 2010. Met de bouw en 10 jaar onderhoud is een bedrag van circa 14 miljoen euro gemoeid.
Bron: RWS