Werkzaamheden op spoor van, naar en via Zwolle

UTRECHGT – De NS voert werkzaamheden aan het spoor uit die gevolgen hebben voor de route tussen Noord- en Midden Nedeland. Door de werkzaamheden kan de treinreis van, naar en via Zwolle een kwartier tot drie kwartier langer duren. De werkzaamheden duren van zaterdag 6 tot en met maandag 22 juli.

  • Er staan zaterdag 6 en zondag 7 juli bussen klaar die rijden in plaats van de treinen van en naar Zwolle in alle richtingen van en naar 't Harde, Kampen Zuid, Kampen, Meppel, Ommen, Nijverdal en Olst.
  • Op maandag 8 juli rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en 't Harde, Kampen Zuid, Kampen, Nijverdal en Olst.
  • Op dinsdag 9 tot en met zaterdag 20 juli en maandag 22 juli rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en 't Harde, Kampen Zuid en Kampen; tussen Zwolle en Raalte rijden alleen Sprinters.
  • Op zondag 21 juli rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en 't Harde, Kampen Zuid, Kampen en Meppel.
  • Advies van de NS: plan uw reis vanaf 10 dagen van tevoren opnieuw voor een aangepast reisadvies.  
  • Tevens zijn er daarnaast in alle weekenden werkzaamheden op het traject Lelystad – Schiphol tot in augustus.

Vernieuwen wissels bij Zwolle

Van zaterdag 6 tot en met maandag 22 juli gaat ProRail aan de slag bij Zwolle. In 17 dagen worden alle sporen en wissels aan de westzijde van het station vernieuwd, nadat vorig jaar de oostzijde is gedaan. De sporen aan de westkant worden helemaal weggehaald en opnieuw neergelegd. Dit is een grote en belangrijk stap om het spoorknooppunt Zwolle klaar te maken voor de toekomst en ervoor te zorgen dat de treinreis soepel verloopt, zegt ProRail. 

Wissels en meer

ProRail vernieuwt alle sporen en wissels, maar ook alles wat daarbij hoort, zoals de bovenleiding en kabels die de wissels aansturen. De wisselverwarming gaat van gas naar elektrisch, hierdoor zijn er minder storingen aan wissels als het vriest en komt er minder CO2-uitstoot. De houten dwarsliggers worden vervangen door betonnen, met een langere levensduur. Ook wordt er een extra spoor aangelegd naar het opstelterrein voor treinen in de buurt van het station.

Combineren werkzaamheden

ProRail combineert werkzaamheden en werkt tegelijk op de sporen in de omgeving van Zwolle. Zo worden er damwanden aangebracht bij viaducten en bruggen tussen Zwolle en Herfte, delen spoor tussen Zwolle en Wijhe vernieuwd en doen wordt groot onderhoud gepleegd aan de Vechtbrug.

Treinen keren in Dalfsen

Bij Dalfsen komt een keervoorziening, waardoor treinen vanuit Ommen tot aan Dalfsen kunnen rijden als station Zwolle buiten dienst is. Tot nu toe kan dit niet. Vorig jaar maakte ProRail in ’t Harde een extra perron en in Meppel een traverse, ook om te zorgen voor zo goed mogelijke alternatieven voor reizigers op het moment dat treinen niet van en naar Zwolle kunnen rijden.

Verbinding Randstad en regio

Het vernieuwen en aanpassen van de sporen in en rond Zwolle is een belangrijke stap in Spoorplan Noord-Nederland, waardoor de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toenemen en er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. ProRail werkt in dit kader aan de verbetering van Zwolle, met 8 richtingen en 60.000 reizigers het tweede spoorknooppunt van Nederland. Er wordt tot 2022 grootscheeps geïnvesteerd in sporen, perrons en beveiliging.

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18279

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *