Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Presentatie-event Gamenations
Dokkum – In Het Bolwerk, het gebouw van Stichting Welzijn Dongeradeel, presenteerden Kabel Noord, Mediaheads, de NHL en Mediamall 12 juni hun project ‘Gamenations’. De ambiance van de jongerensoos in dit centrum paste
precies bij de doelgroep, gamers in Noordoost-Friesland tussen 15 en 35 jaar.
Sinds kort neemt een honderdtal klanten van Kabel Noord deel aan dit proefproject. Het zijn trouwens lang niet allemaal verstokte gamers, velen zijn geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen rond televisie en media.
Het plan wordt gesubsidieerd door de Provincie Fryslân, vanuit het fonds ‘Fryslân Fernijt’, dat bedoeld is voor risicovolle projecten in onder meer de ICT-sector. De uitvoering berust bij de Leeuwarder crossmedia- en gamingspecialist Gamenations, het Noordoost-Friese kabelbedrijf Kabel Noord en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
Gamenations zorgt voor op gaming gerichte programmering: bijvoorbeeld videoverslagen van evenementen en besprekingen van de nieuwste games. Kabel Noord zorgt voor de technische infrastructuur en de abonnees, de NHL voor productiefaciliteiten en een groep jonge studenten die meehelpen bij het maken van de videoproducties. Chamin Hardeman, firmant van Gamenations, verteld daarover: “We hopen hiermee de eerste stappen te zetten naar het opzetten van een op gaming gerichte bedrijfstak in de provincie Fryslân. Het provinciebestuur deelt natuurlijk deze hoopvolle verwachting.” Voor de interactiteit van de televisiediensten wordt gebruik gemaakt van het platform ‘MediaMall’; dat in verscheidene plaatsen in Nederland in ontwikkeling is. Door de samenwerking met Mediamall komen ook andere, nationaal aangeboden diensten beschikbaar: online gamen, starten van een eigen tv-kanaal met foto’s en video’s, themakanalen bekijken over bijvoorbeeld reizen, lifestyle en sport.
Kabel Noord wil via dit platform vernieuwende televisieproducten binnen bereik brengen, zoals plaatsgebonden televisieuitzendingen, doelgroepentelevisie, online en rechtstreeks reageren op het programma-aanbod, of het opbouwen van virtuele, lokale communities rond dorpen, sport, onderwijs, zorg en vrijetijdsbesteding.
Gijs van Hesteren, innovator bij Kabel Noord: “We bevinden ons in een spannende tijd: het “Stenen Tijdperk” van de interactieve televisie! Overal ter wereld zijn vergelijkbare
ontwikkelingen gaande. Zal het internet de opvolger worden van de aloude televisie in de woonkamer? Of wordt die tv juist net zo interactief als we nu al gewend zijn van het internet?” Niek Geelhoed, directeur van Kabel Noord, vult aan: “Voor ons is het belangrijk om kennis te verwerven op het gebied van nieuwe media. De techniek ontwikkelt zich razendsnel, de interactieve programmering evenzo – alleen is er van enige samenhang nog niet veel sprake. Dit is het goede moment om de eerste stappen te zetten, samen met de geselecteerde klanten van Kabel Noord. Momenteel zijn er nog aanloopproblemen, maar er wordt hard gewerkt om dat op te lossen. Ook de nu nog wat magere inhoud van de programma’s zal in de komende woensdag 13 juni 2007 Presentatie-event Gamenations.doc Pagina 2 tijd worden aangevuld. Bestaand beeldmateriaal van scholen, bedrijfsleven, sportverenigingen wordt nu geschikt gemaakt voor vertoning op Mediamall. Belangstellenden moeten dus van tijd tot tijd eens kijken of er iets nieuws te vinden is in het toegangsportaal van Mediamall.”
De mensen van Mediamall is er alles aan gelegen om vanuit lokale initiatieven te beginnen. Inhun televisiepakket zitten niet alleen een digitale programmagids en landelijke themakanalen. Met nadruk wijst Govert van der Bogt, projectmanager bij Mediamall, op de mogelijkheden: “Kabel Noord is als regionale kabelbeheerder een ideale partij voor het opbouwen van een op Noordoost-Friesland gerichte virtuele community. Je kan beginnen met het delen van je eigen foto’s en filmpjes met vrienden, ook kan je je vrienden wijzen op programma’s die ze volgens jou beslist moeten zien. Uiteindelijk kan je een eigen openbaar themakanaal aanmaken, bijvoorbeeld over je voetbalclub.”
In oktober wordt de balans opgemaakt. De projectpartners zullen dan een beslissing nemen over de voortzetting van het project. Binnenkort zullen de 100 gebruikers worden benaderd voor een gebruikers enquête.
Bron: Kabel Noord