Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
“Luxe appartementen in boerderijen”
HOLLUM – Ameland is groot geworden met eenvoudig toerisme van groepen. De boerderijen waar tot nu toe elke zomer vakantiekampen gehouden worden, zouden over tien jaar wel eens boerderijen met tien luxe appartementen kunnen zijn. Burgemeester Albert de Hoop opent het symposium van VVV Ameland over de ‘Toeristische markt nu en in de toekomst’ met een boude stelling. "Het mag nu niet," weet de burgemeester ook wel, maar “niets is te gek,” als het gaat om goede plannen voor de toeristische branche. “We moeten out of the box durven denken,” houdt hij de zaal vol Amelander ondernemers voor. Beleid en wetten kunnen immers worden veranderd.
In zijn algemeenheid voorspellen de sprekers, Kees van der Most van NBTC, Lothar Peters NBTC Duitsland en Wander Groot van Landal GreenParks, dat de branche iets zal merken van de financieel moeilijkere tijden. Vakantiegangers boeken later, korter en geven ter plekke minder uit, is de verwachting. Van de groeimarkt van de BRIC-landen, Brazilië, Rusland, India en China, zullen de Waddeneilanden niet zo veel graantjes meepikken. Die blijven in eerste instantie in Amsterdam en bij de molens en tulpen hangen, haalt Van der Most uit de cijfers.
Ameland doet het goed, wat het aantal boekingen betreft. De laatste jaren boekte het eiland een groei van 14%. Cinto Prosperi, directeur VVV Ameland, meent dat wellicht de tijd gekomen is dat verhuurders niet langer vasthouden aan vaste wisseldagen om groei te behouden en om nieuwe markten aan te boren.
Lothar Peters stelt voor om groepen te koppelen aan nieuwe media: een platform waar eilandbezoekers kunnen vertellen over hun eerste liefde, de eerste kus. Verder kan Ameland het best inspelen op de trend van wellness- en duurzaamheid en zouden de Waddeneilanden het werelderfgoed beleefbaar moeten maken.
Peters meent dat gratis Wifi, apps en een platform voor Amelandliefhebbers verschil kunnen maken.
Wander Groot van LandalGreenparks sprak over het laden van het merk ‘Ameland.’ “Probeer een plekje in het hart van de gast te krijgen; breng geluksmomenten naar de mensen.”