Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
In maart 2019 raakten twee gezinnen vrijwel gelijktijdig in de problemen op de Verklikkerplaat bij Renesse. Een moeder met haar twee kinderen en een vrouw met drie honden werden verrast door het snel opkomende tij. De reddingboot en het kusthulpverleningsvoertuig van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) uit Ouddorp kwamen samen met diverse hulpdiensten in actie. Ingesloten door het water werd het een race tegen de klok.
Over deze ingrijpende reddingsactie gaat aflevering 2 van de podcastserie Redders op Zee. De vrijwillige redders van de KNRM vertellen hoe een gewone middag plotseling veranderde in een hectische en emotionele inzet, met stroming, kou en tijd als meedogenloze tegenstanders. Wat doe je als je niet weet naar wie je zoekt en met hoeveel ze zijn? En hoe verwerk je wat je hebt meegemaakt als de afloop tragisch is?
Presentator Roelof Hemmen reconstrueert het drama samen met KNRM’ers Corné en Andreas, die die dag op de eerste rij stonden. “Het beeld dat we aantroffen, dat hoort gewoon niet,” vertelt redder Corné in de podcast. “Een kind dat onder water ligt… ik ben erin gesprongen, trok haar eruit en we zijn meteen begonnen met reanimeren.”
De podcast Redders op Zee is terug! Iedere maandag verschijnt een nieuwe aflevering op Spotify, met in de tweede aflevering het verhaal over het drama op de Verklikkerplaat bij Renesse.
Over de podcast
Het eerste seizoen van de podcast Redders op Zee was een groot succes. Dankzij sponsor Fisherman’s Friend konden in het jubileumjaar maar liefst dertig afleveringen worden geproduceerd. De serie werd inmiddels meer dan 2 miljoen keer beluisterd, heeft een vijfsterrenbeoordeling op basis van duizenden stemmen en telt ruim 35.000 volgers. Daarmee is de podcast uitgegroeid tot een krachtig platform voor de KNRM om het vaak onzichtbare reddingswerk op zee onder de aandacht te brengen.
“Voor de KNRM, een goed doel dat volledig zonder overheidssteun werkt, is het essentieel om zichtbaar te maken waarom ons werk ertoe doet,” zegt directeur Jacob Tas. “Onze 1.500 vrijwilligers staan dag en nacht klaar om levens te redden, vaak onder zware en gevaarlijke omstandigheden. We hopen dat steeds meer mensen het belang van hun inzet inzien en besluiten hen te steunen.”
Redders op Zee maakt dit jaar deel uit van een bredere najaarscampagne van de KNRM, gericht op het werven van nieuwe donateurs.
Hoofdfoto: Hoe een gewone middag plotseling veranderde in een hectische, emotionele reddingsactie. Met stroming, kou en tijd als meedogenloze tegenstanders. Foto: Roland de Jong