Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Klanten tevreden over bus en boot
BREDA – Vervoerders in het openbaar vervoer kregen de afgelopen weken diverse complimenten, omdat ze in de coronacrisis helpen om Nederland draaiende te houden. Ook de waardering van reizigers voor het openbaar vervoer is in het afgelopen jaar gestegen. In 2019 gaven reizigers een gemiddeld rapportcijfer van 7,8, tegenover een 7,7 in 2018. Wagenborg Passagiersdiensten krijgt een dikke 8.
Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV, schrijft OVPro op haar website.
Hoge rapportcijfers
Arriva heeft met een 8,6 (0,2 hoger dan 2018) voor het busvervoer op de Friese Waddeneilanden het hoogste rapportcijfer gekregen. Ook in het stadsvervoer ontving de vervoerder de hoogste score met een 8,2 voor de exploitatie in Leeuwarden.
Veerdiensten
De veerdiensten doen het ook goed in de ogen van de reizigers. De veerdienst naar Vlieland van Koninklijke Doeksen kreeg een 8,5, waar vorig jaar nog een 8,3 werd gegeven. De veerdienst Rotterdam-Dordrecht en Drechtsteden, de nummer 1 van vorig jaar, kreeg een 8,4 (0,1 lager dan 2018). Deze veerdienst is een joint venture van Arriva en Koninklijke Doeksen.
OV-Klantenbarometer
De OV-Klantenbarometer bevat de oordelen van OV-reizigers over de kwaliteit van hun openbaar vervoer in 2019 en is voor de negentiende keer uitgevoerd. Reizigers worden om hun oordeel gevraagd over bus, tram, metro, trein en OV over water. De vier Friese Waddenveren zijn ook in het onderzoek meegenomen, hoewel deze officieel geen onderdeel uitmaken van het openbaar vervoer.
Vervoer over water
Bij het openbaar vervoer over water eindigt de nummer één van vorig jaar in 2019 als tweede in de landelijke ranking: de veerdienst Rotterdam–Dordrecht en Drechtsteden. Deze behaalt een totaaloordeel van 8,4 (daling van 0,1). Het veer Vlissingen–Breskens wordt met een 8,3 opvallend beter gewaardeerd dan in 2018; het betreft een stijging met 0,4 punt. In 2018 stond deze veerdienst veertiende in de rangorde van de 63 onderzoeksgebieden in het regionale openbaar vervoer. Het jaar daarvoor stond hij net als nu op de derde plaats.
Bij de reguliere veerdiensten werd de veerdienst naar Vlieland 0,2 punt hoger gewaardeerd, waarmee het totaaloordeel over de vaart op een 8,5 uitkomt. De veerdienst naar Schiermonnikoog levert een tiende punt in en krijgt van de reiziger een 8,3. De diensten op Terschelling en Ameland worden gewaardeerd met een 8,2.
⇒ lees hier het hele artikel op OVPro