Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.

Hoe iDEAL en andere Nederlandse systemen het eilandleven makkelijker maken
Ameland is beslist geen wereldstad waarvan je verwacht dat het veel digitaal gemak gebruikt, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Voor inwoners én bezoekers draait steeds meer om efficiëntie, eenvoud en vertrouwen en gelukkig zijn Nederlandse online betaal- en beheersystemen juist op deze vlakken zeer sterk. De overgang naar digitale dienstverlening is niet alleen een luxe, maar een noodzaak wanneer je een eiland bent met beperkte fysieke loketten en een sterke afhankelijkheid van bezoekersstromen.
Ameland bewijst dan ook hoe digitale tools het leven makkelijker kunnen maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar waar je met iDEAL kan betalen, zelfs voor online entertainment. Zo zijn er volgens Frederik de Koning veel online casino’s die deze betaalmethode aanbieden aan spelers uit Ameland. Daarnaast kun je met iDEAL tegenwoordig ook betalen voor de veerboot. Toch zijn er nog meer manieren waarop digitale systemen zorgen voor meer gemak op Ameland, zoals je hieronder leest.
Digitaal geregeld bij de gemeente
De gemeente Ameland heeft de afgelopen jaren flink ingezet op online governance. Waar eilanders vroeger naar het gemeentehuis moesten voor veel zaken, kan dat nu steeds vaker via het digitale loket. Paspoorten aanvragen, een verhuizing doorgeven, vergunningen regelen: het gebeurt online met DigiD en iDEAL, wat overigens vervangen gaat worden door Wero, als betrouwbare partners. Dat scheelt vooral tijdens het drukke zomerseizoen, je hebt immers last van wachttijden. Ook hoef je doorgaans minder papierwerk in te leveren, waardoor je je meer kunt richten op het toerisme op het eiland. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat de gebruikte systemen veilig en betrouwbaar zijn, maar dat zit gelukkig wel goed over het algemeen.
Veerboten betalen met één klik
Als je naar Ameland reist als toerist merk je de digitalisering ook direct. Tickets voor de veerdienst van en naar Holwerd zijn eenvoudig online te kopen en te betalen via iDEAL. Je hoeft dus niet meer in de rij te staan voor de balie om een kaartje te kopen. Daarnaast kun je als eilander eventueel ook een abonnement nemen dat je digitaal kunt bewaren. De kosten hiervan worden automatisch afgerekend, waardoor je dit niet kunt vergeten. De overtocht wordt dan ook laagdrempeliger, aangezien je vanaf je smartphone met een fluitje van een cent tickets koopt.
Lokale ondernemers zijn digitaal zelfverzekerd
Wat opvalt op Ameland: zelfs de kleinste winkels, horeca en verhuurders accepteren standaard pinnen. Tegenwoordig is mobiel betalen bovendien vrijwel overal mogelijk. Ook kun je online vaak betalen via iDEAL. Contant geld is dan ook allang geen must meer voor inwoners en toeristen, niet op de strandpaviljoens en ook niet bij een fietsverhuur.
Het betaalgedrag van de Nederlandse consument heeft dan ook de standaard verhoogd. Iemand die een e-bike huurt in Nes of een oester bestelt in Hollum wil gewoon kunnen afrekenen met de telefoon. Dat kan dus inmiddels. Ook heeft de komst van het internet ervoor gezorgd dat kleine bedrijven op Ameland minder tijd kwijt zijn aan administratieve rompslomp. Ze kunnen simpelweg handige systemen gebruiken die hen het werk uit handen nemen.
Altijd verbonden door technologie
Verbinding is voor Ameland, net als voor andere eilanden, natuurlijk letterlijk en figuurlijk cruciaal. Ameland investeert daarom niet alleen in online systemen, maar ook in glasvezel, digitale veiligheid en mobiele dekking. Je kunt bovendien steeds meer doen vanaf je smartphone. Dit geeft inwoners meer zelfredzaamheid en tegelijkertijd houdt het de sociale cohesie sterk, omdat je sneller met elkaar in contact komt.
Dat Ameland altijd verbonden is door technologie is ook voor de toeristen handig. Het digitale systeem blijft vrijwel altijd functioneren, ook in het hoogseizoen. Daarom hoeven toeristen niet bang te zijn dat ze contant geld op zak moeten hebben of dat een uitje niet door kan gaan omdat ze zich niet kunnen aanmelden.