Hans Nijland over sponsoring

NES – Directeur FC Groningen Hans Nijland sprak gisteravond over voetbal, sponsoring en vertelde vooral anekdotes. De Vereniging van Particuliere Verhuurders Ameland had hem uitgenodigd. “Hoe zit het nu precies met die sponsoring en wat heeft de shirtsponsoring FC Groningen en Ameland gebracht,” wilde de vereniging weten.

De FC is een echte volksclub, begint Nijland zijn verhaal. Hij vertelt over de sportieve doelstelling van de club, over hoe hij directeur werd en over de band met Ameland. De overeenkomst tussen de voetbalclub en het eiland is voor drie jaar aangegaan. Daarvan is de helft nu om.

“We hebben het sponsorschap heel bijzonder gevonden,” verklapt Nijland. FC Groningen was de eerste met een gemeente op de rug. NEC liet zich inspireren en laat zich inmiddels sponsoren door Curaçao. De sponsoring brengt naamsbekendheid. Ameland staat op het shirt, op de borden in Euroborg en op de backdrop die met elk interview met speler of trainer te zien is op de buis.

De seconden dat het uitshirtje van de FC met Ameland op de rug in beeld is tijdens sportuitzendingen op televisie wordt nauwkeurig geklokt. Deze seconden worden door reclamedeskundigen in reclame-euro’s uitgedrukt en dan blijkt dat de investering van 180.000 euro meer dan 8 ton waard is.

De band tussen het eiland en de voetbalclub uit Groningen uit zich verder in trainingsdagen voor Amelander trainers, deelname aan een forum avond, deelname aan Scoren voor Gezondheid en traininingskampen op het eiland. De oefenwedstrijd FC Groningen tegen Veendam werd op Ameland gespeeld en de businessclub reisde voor het jaarlijkse uitje af naar het Waddeneiland. Ameland krijgt in elke FC Groningen krant anderhalve pagina om te vullen met Ameland nieuws en het clubmagazine Hattrick bezoekt met een bekende Nederlander het eiland en plaatst daarover een reportage. Natuurlijk worden de sponsoren genoemd in het programmaboekje en de shirtverkoop is enorm. Er lopen meer dan 7000 fans rond met een paars Amelandshirt. Daarbij zond Studio Sport al twee keer een special over Ameland en de FC uit.

Dat heeft de sponsoring het eiland concreet opgeleverd. Of de particuliere verhuurders er het afgelopen jaar beter door verhuurd hebben wijzen de statistieken niet uit.

Maar Nijland zegt wat Ameland wil horen: “Ja, het is het allemaal waard.”

>>>lees hier meer over Scoren voor Gezondheid 23 maart 2009

>>>lees hier over de wedstrijd FC Groningen – Veendam 30 juli 2008

>>>lees hier Ameland op uit-shirt FC Groningen 23 februari 2007

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18276

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *