Fjällraven, een merk met een verhaal

LEEUWARDEN – Fjällraven is een internationaal bekend outdoormerk dat zijn oorsprong vindt in de jaren zestig van de vorige eeuw in Zweden. Bij gebrek aan een goede outdoor-uitrusting creëerde de Zweed Åke Nordin deze zelf. Hij gaf het de naam van de poolvos, fjällraven. Tot op de dag van vandaag is dit een belangrijk gegeven. We leggen uit waarom.

Het is hét outdoor merk bij uitstek als het gaat om tenten, jacks, broeken en rugzakken die een stootje kunnen hebben. En met een stootje bedoelen we regen, wind, ijs, kou, sneeuw en ga zo maar door. Ja, Hollandse plensbuien dus ook.

Fjällraven Kånken is populaire rugzak bij scholieren

De Fjallraven Kanken is de meest bekende rugzak van het Zweedse merk. Al sinds 1978, toen Åke Nordin het Zweedse outdoormerk een boost gaf door deze rugzak te ontwerpen, werd deze direct door scholieren omarmd.

Ook in Nederland is de Zweedse rugzak populair. Niet alleen bij scholieren, maar ook bij andere fans die door het Zweedse label geïnspireerd worden om meer en meer voor een outdoor lifestyle te kiezen.

Outdoor is niet alleen ‘rossen door de bossen’

Dat betekent niet alleen ‘rossen door de bossen’ op een mountainbike en lange wandelingen maken, maar ook bewust kiezen voor het milieu. Een deel van de omzet van de Fjällraven rugzak wordt namelijk ingezet voor het behoud van die natuur en wie dat weet, hangt als natuurliefhebber dit merk aan.

Dit is overigens af te lezen aan het logo van Fjällraven waarop een arctic vosje staat afgebeeld. In de periode dat Nordin het merk vormgaf, werd die poolvos met uitsterven bedreigd. Hij besloot daar direct wat aan te doen door geld te investeren in projecten om die poolvos te redden. Dat is goed gelukt.

Inmiddels wordt er ook in andere projecten geld gestoken voor het behoud van de natuur en een schoner milieu. Met een Fjällraven heb je dan ook niet zomaar een tas te pakken, maar een stukje outdoor dat verder gaat dan buiten zijn.

Partnerbijdrage Twenty4 Webvertising

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *