Feestkleding webshop past Zwarte Piet aan na racistisch commentaar

UTRECHT – Webshop Feestkleding 365 stopt met het aanbieden van de zwart geschminkte Zwarte Piet. Dit doet het bedrijf naar aanleiding van een poll die zij hield onder 5.000 respondenten, waaruit is gebleken dat ruim 18 procent ervoor pleit om Zwarte Piet kostuums uit het assortiment te halen.

Feestkleding 365 heeft afgelopen maand de vraag uitgezet of Zwarte Piet kostuums wel of niet in het assortiment zouden mogen blijven. Ruim 5000 mensen (zowel voor- als tegenstanders) brachten hun stem uit. Hierbij gaf een ruime meerderheid (81,4%) aan het niet erg te vinden om Zwarte Piet in zijn huidige vorm te houden. Toch gaf ook een grote groep (18,6%) aan zich te storen aan het huidige uiterlijk van Zwarte Piet.

Duidelijke verdeeldheid onder Nederlanders

Het valt op dat veel van de anti Zwarte Piet stemmen afkomstig zijn uit plaatsen binnen de vier grote steden. De meeste tegenstanders zijn afkomstig uit Den Haag. Daartegenover kan uit de resultaten worden afgelezen dat de zuidelijke carnavalsprovincies opvallend pro Zwarte Piet zijn. Ook Nederlanders die vanuit het buitenland stemden waren opvallend vaak vóór de traditionele Zwarte Piet.

Smileys in plaats van zwart

Het verrassend hoge percentage anti-Zwarte Piet stemmers was reden genoeg voor Feestkleding 365 om veranderingen binnen het assortiment door te voeren. Vanaf vandaag staat op de website van de feestkleding winkel een toelichting, afkomstig van eigenaar José Cabrera. De gezichten van de Zwarte Pieten op de website zijn vervangen door smileys waarmee het karikaturale raciale karakter van Zwarte Piet verdwijnt.

Cabrera besloot in te grijpen na het zien van de veelal beledigende commentaren die bij de poll werden geplaatst: “Bijna 1 op de 5 mensen zou Zwarte Piet het liefst uit ons assortiment zien verdwijnen. Wij vinden dat veel. Bij veel geplaatste comments voelen wij ons verre van thuis; ze zijn vuig en soms zelfs racistisch. Daarom heeft Zwarte Piet per vandaag bij ons zijn kleur verloren en is zijn gezicht op onze website vervangen door een Smiley. De smiley-emoticon betekent in ieder geval maar één ding: vrolijkheid!.’’

Opbrengst naar goed doel

Naast het aanpassen van de gezichten van de Zwarte Pieten binnen de website, ziet Feestkleding 365 er ook van af om winst te maken op de reeds verkochte Zwarte Piet kostuums. In plaats daarvan wordt de gehele opbrengst van Zwarte Pieten kostuums gedoneerd aan de Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa).

Lees hier het statement van de webshop.

lees hier meer over Sinterklaas en Zwarte Piet en de veranderingen van het feest

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18260

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *