Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Duitsers vinden Nederlandse kust prachtig
LEIDSCHENDAM – Met de woorden ‘mooi’ en ‘prachtig’ wordt de Nederlands kust met een 8,3 door de Duitsers zeer gewaardeerd. Met name de lange, brede stranden trokken vorig jaar zo’n 1,1 miljoen Duitse bezoekers naar onze kust. De populariteit komt mede door de groei van korte vakanties, kwalitatief hoogwaardige accommodaties en de diversiteit aan activiteiten aan en rondom de Nederlandse kust. Dit blijkt uit het rapport ‘Kustvakanties in Holland’ dat vandaag door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en de kustprovincies is gepresenteerd tijdens de zeventiende editie van de Landelijke Kustdag in Hotel Jan van Scorel in Schoorl.
Gezinnen met kinderen
Met name gezinnen met jonge kinderen komen graag naar de Nederlandse kust voor ontspanning, uitwaaien op het strand, genieten van de natuur en samen zijn met familie en vrienden. Duitsers bezoeken de Noord-Hollandse kust het meest (49%), gevolgd door de Zeeuwse kust (35%), de Zuid-Hollandse kust (29%) en de Waddeneilanden (22%). Qua accommodatie verblijft men het liefst in een bungalow/vakantiehuisje (53%), hotel (18%) of camping (18%).
Pluspunten
De goede fiets- en wandelmogelijkheden, een vriendelijke bevolking en een aantrekkelijk achterland zijn aspecten waarmee de Nederlandse kust zich volgens de Duitsers onderscheidt van andere Noordwest-Europese kusten. Daarentegen vinden zij dat de veiligheid van de stranden, de kwaliteit en het prijsniveau van de horeca en de kwaliteit van het zwemwater in Nederland verbeterd kan worden.
Alertheid
Ondanks de positieve waardering van de Duitsers voor onze kust is alertheid geboden. Door de economische teruggang is het aantal Duitse gasten dat ons land dit jaar tot en met augustus heeft bezocht met 5% gedaald. “Tevredenheid over de Nederlandse kust is wat anders dan loyaliteit/binding van toekomstige bezoekers. Concurrerende landen als Duitsland zelf, Denemarken en België zitten ook niet stil”, aldus algemeen directeur Jos Vranken. “Voor de komende drie jaren geven 6 miljoen Duitsers aan (zeer) waarschijnlijk een bezoek te brengen aan de Nederlandse kust. Samen met provincies en ondernemers moeten we goed kijken naar het kustproduct, de positionering en de promotie om potentiële bezoekers om te zetten in daadwerkelijke bezoekers”. Het NBTC gaat daarover in gesprek met kustprovincies die het onderzoek mede hebben gefinancierd.
Bron: NBTC